Fra Imerco til Bog & idé

»Nu har jeg købt en boghandel,« sagde Hans Nielsen til sin hustru, og i dag er ægteparret de glade ejere af Bog & idé på Lyngby HovedgadeAf Jannik LunnBog & idé er det fjerde navn på den store boghandel i Lyngby Hovedgade. Oprindeligt hed den Zachariassens Boghandel, så blev den solgt til Gad, og da Gads boglader blev en del af Indeks Retail, kom den til...

»Nu har jeg købt en boghandel,« sagde Hans Nielsen til sin hustru,
og i dag er ægteparret de glade ejere af Bog & idé på Lyngby Hovedgade
Af Jannik Lunn

Bog & idé er det fjerde navn på den store boghandel i Lyngby Hovedgade. Oprindeligt hed den Zachariassens Boghandel, så blev den solgt til Gad, og da Gads boglader blev en del af Indeks Retail, kom den til at hedde BOGhandleren, Lyngby, og det hed den, indtil Anne-Dorthe Liljedahl og Hans Nielsen overtog den pr. 1. april i år. Nu hedder den så Bog & idé.

Da jeg ankommer, er Hans i gang med en større diskussion med Henriette Reismer, som repræsenterer en lang række forlag over for boghandlerne. Diskussionen drejer sig om, hvorfor pocketbøger ikke er blisterpakket, så de ikke bliver ødelagt, når de står i krybber på gaden.
Den krone, som det vil koste ekstra pr. eksemplar, vil ifølge Hans meget hurtigt blive tjent ind, da der ikke vil være ødelagte bøger, og den krone er boghandleren villig til at betale.

Det var faktisk lidt af et tilfælde, at Hans er blevet boghandler. Allerede da han var isenkræmmer i NivåCentret, talte han med Lars Østergaard, som gerne ville have en Bøger & papir-butik i centret, men der var simpelthen ikke lokaler, som havde den rette størrelse. På det tidspunkt er lysten til at skifte branche blevet plantet hos Hans, men alligevel siger han nej tak, da han bliver tilbudt at købe Bøger & papir i Søborg.

I mellemtiden er Hans blevet bestyrer af en Imerco-butik i Frederiksberg-centret, og en dag møder han Tim Albrecht (direktør hos Flensborg Bog & idé i Roskilde), som var inde for at coache personalet på Frederiksberg, hvor bestyreren var stoppet. Albrecht spørger, om ikke Imerco har noget ekstra lagerplads, hvor han kan anbringe 12 paller. Det har Hans ikke, men han svarer, at han gerne vil købe butikken i Frederiksberg-centret og får besked på at ringe til direktør Finn-Erik Kristiansen hos Indeks Retail Invest, men han skal have for mange penge for butikken.

Men Kristiansen siger, at Indeks Retail Invest har en butik i Lyngby, som han godt må købe. »Den køber jeg,« siger Hans, og efterfølgende tager han og Anne-Dorthe ud for at besigtige lokalerne i Lyngby.

Det bliver aftalt, at butikken skal overtages 1. maj, men det bliver siden rykket frem til 1. april, og mens Hans stadig er bestyrer hos Imerco, begynder Anne-Dorthe at planlægge hjemmefra. Hun taler med leverandører og sørger for at købe ind samt arrangere, hvordan butikken skal indrettes, og efter at varelageret er optalt 31. marts, starter ægteparret som boghandlere på fuld tid.

Fuld opbakning fra bank og ekspeditioner
Hvordan havde I råd til at købe butikken?

»De penge, jeg fik for min Imerco-butik i Nivå, stod stadig i banken. Og Sydbank havde rådet mig til at lade dem stå, for de var klar over, at jeg på et eller andet tidspunkt ville gå i gang med et andet projekt. Vi har heller ikke haft besvær med at få en kassekredit, for der har været fuld opbakning fra bankens side, og den er rar at have, hvis der skulle blive behov for den.

Både DBK og NBC har også været positive, og begge steder har vi et kreditloft, som vi næppe kommer til at støde hovedet imod. Endelig har vi efter råd fra banken leaset næsten alt, facade, inventar, lamper osv., men vores private ting er ikke leaset. Her har vi ikke sat os i de store udgifter, for vi er godt klar over, at vi ikke mere får to direktørlønninger.«

Har det gjort det nemmere at være med i en kæde, når man tidligere har prøvet det – godt nok i en anden branche?
»På mange måder kan Bog & idé minde om en kæde som Kop & Kande, og vi står 100 % bag kæden, men derfor kan man jo godt være lidt konstruktiv og komme med egne idéer, for frihed er også vigtigt for os.«

Hvor mange penge bruger I på markedsføring nu - i forhold til i Imerco?

»Markedsføringen betyder utroligt meget, og her ligger vi meget tæt på Imerco, som også sender omkring 17 kataloger ud årligt. Det er jo vores ansigt udadtil, men vi går ikke uden for lokalområdet, og alligevel har vi kunder, som kommer helt fra Hillerød.«

Er der ting, I er blevet overrasket over i bogbranchen?

»Ja, men for det meste er vi blevet positivt overraskede,« siger Hans. »Men jeg må indrømme, at jeg undrer mig meget over Bogportalen, som på mange måder er meget ineffektiv. Bare sådan en lille ting som at man ikke kan skanne stregkoderne, det er upraktisk.

En anden ting er, når vi fx foreslår et forlag at lave et helt vindue med deres bøger, så får vi at vide, at vi kan få en plakat eller et par frieksemplarer. I Imerco betalte leverandørerne for sådan en udstilling. Du må huske på, at der går 5-6.000 forbi vores vinduer hver dag.«

Hans ville godt have, at sælgerne havde fuldmagt til at træffe beslutninger på stedet. Fx ville han ønske, at man i nogle tilfælde kunne fraskrive sig ombytnings- og returretten mod at få en højere rabat. »Det kan supermarkederne, så derfor kan de nogle gange sætte priser, som vi ikke kan matche.«

Søndagsåbent
Det er ikke kun bogbranchen, der ifølge boghandlerparret i Lyngby er lidt træge og konservative. »Vi har ikke kunnet få andre butikker i hovedgaden til at holde åbent den første søndag i hver måned, for de siger, at det har de forsøgt for nogle år siden, og det gav ikke noget. Men ikke desto mindre sælger vi for omkring 20.000 kr. disse søndage, hvor det kun Anne-Dorthe og mig, der er på arbejde,« siger Hans.

Er alle jeres tilbud bestemt fra hovedkvarteret, eller har I også individuelle tilbud?

»Alle katalogtilbuddene er naturligvis noget, der er prissat fra hovedkvarteret, men vi kan da også lave egne tilbud. Fx havde vi for nyligt et høstmarked sammen med Irma, der ligger lige ved siden af, og her var det os selv, der satte priserne.«

I det hele taget er 2010 gået meget fint, Bog & idé ligger på et indekstal, som vil gøre de fleste grønne i hovedet af misundelse, nemlig 160 indtil nu.

Staben hos Bog & idé i Lyngby er på ti, de to indehavere, en udlært medhjælper, én, med erfaring fra mange år hos Arnold Busck, én, der har læst litteratur, fire ungarbejdere, og endelig Martin, der er der 20 timer om ugen, og som udelukkende tager sig af bogpakkerne, udpakning og prismærkning, og Martin tager sig også af ombytning og retur. Når bøgerne er prismærket, er det boghandlerne, som sætter dem på plads, så de også ser, hvad der kommer.

»På den måde kan vi koncentrere os om kunderne,« siger Hans og tilføjer, at de endnu ikke har taget elever ind. »Det synes jeg ikke, vi havde nok boghandlererfaring til, for vi skal kunne uddanne dem ordentligt, så måske til næste år. De skal uddannes så godt, at vi kan bruge dem som ledere, når vi åbner nogle flere butikker.«

Jamen har I da planer om det?

»Ja, men ikke lige her og nu. Det er ikke noget, der haster, vi har tiden til det, og vi skal finde de rigtige lokaler de rigtige steder, for hellere én god butik mere end tre dårlige.«

Bog & idé, Lyngby Hovedgade:
Anne-Dorthe Liljedahl er uddannet merkonom i Gladsaxe Kommune. Derefter syv år i Daells Varehus som regnskabschef, syv år som regnskabschef hos Thiele (briller), så selvstændig økonomisk rådgiver og endelig fem år som direktør i møbelfirmaet Punktum.

Hans Nielsen er uddannet i Dansk Supermarked (Føtex på Vesterbrogade), så afdelingschef i Daells Varehus og i Magasin, inden han som isenkræmmer åbner Kop & Kande i NivåCentret. Den forretning sælger han til Imerco, og bliver bestyrer af Imerco i Frederiksberg-centret


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere