Fremtidens vinduer

Gyldendals adm. direktør tager temperaturen på den danske bogbranche i denne gæsteleder. Især er der én stor, lurende fare, man skal ruste sig imod...

Hvis man ”går gennem gaderne”, som Anne Linnet sang der tilbage i de smækfrække 80’ere, og ”kigger lidt på vinduer”, så er der i dag færre fysiske boghandlervinduer at kigge på, og det, man ser i vinduerne, er måske ikke helt så forskelligt i udvalget, som det var tidligere. Tværtimod synes de samme bestsellere at gå igen, mens udbuddet inde i butikkerne bevæger sig i samme ensartede retning. 

En større dansk boghandlerkæde meddelte for nylig, at den fremover påtænkte udelukkende at have ”front-vendte” titler i butikkerne, hvilket jo lyder uskyldigt, men i praksis betyder en drastisk reduktion i sortimentet.

Heldigvis er der så kommet andre vinduer til. Supermarkeder og varehuse fører et vist udvalg af bøger, mens der på nettet med en række netbutikker virkelig er blevet plads til ”den lange hale”.

Det er også nødvendigt, hvis den eksplosionsagtige stigning i antallet af titler skal nå ud til læserne. Aldrig tidligere har der nemlig været udgivet så meget, og aldrig tidligere har den indholdsmæssige rigdom været større!

Og lige om lidt er Amazon her. Ganske vist har man længe kunnet handle især engelsksprogede bøger på den overnationale portal, men nu slår den egentlig rod i Skandinavien med udgangspunkt i Sverige, og man må formode, at det kommer til at få en betydelig indflydelse på bogmarkedet. Det har det fået alle andre steder.

Det positive kunne være, at bogen kommer i kontakt med endnu flere læsere, der billigt og let vil kunne vælge blandt et gigantisk antal titler.

Det negative kunne være, at forlagene og forfatterne presses på rabatterne, at adgangen til læserne filtreres af Amazon, der sætter sig på alle kundedata, og at udvalget, som bogkøberne præsenteres for, bestemmes af ikke bare Amazons algoritmer, men også af, hvad der er mest lønsomt for koncernen.

Det vil kunne komme til at betyde en direkte og uhensigtsmæssig påvirkning af forlagenes redaktionelle linjer og et langt mindre udbud af salgssteder, fordi de eksisterende forhandlerled simpelthen ikke kan stå distancen, når verdens tredje største firma ruller sin lavprischarme ud.

Både forlag og nuværende salgskanaler bør overveje, hvad det kommer til at betyde for forretningen, for en betydning får det.

Konkurrence- og forbrugermyndigheder bør ligeledes holde et vågent øje med udviklingen. For hvor konkurrence almindeligvis er godt for forbrugere og brancher, så risikerer man ved en overnational aktør i Amazon-størrelsen faktisk at ødelægge konkurrencen og dermed i realiteten overlade pladsen til det mest skadelige af alt: Et monopol!

Det er risikoscenariet, der nok kan vække bekymring, selvom man selvfølgelig også med Anne Linnet kan anlægge en mere sorgløse tilgang: ”Hey, du har slet ikke noget tøj på/Og det er der ingen andre der kan se.”

Men det kan jeg nu ikke anbefale.

Foto: Robin Skjoldborg.


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere