Gæsteleder om Branchetræf 2018 af Bo Dybkær

Hvad vil bøgernes rolle være i samfundet om nogle år, hvordan skal man sælge (flere af) dem, og hvad kan man lære af andre brancher og andre lande? Disse og andre brændende spørgsmål får deltagerne forhåbentlig svar på, når bogbranchen mødes til Branchetræf i Nyborg tirsdag og onsdag den 8.-9. maj.

Offentliggørelsen af de seneste udgaver af hhv. Danskernes Bogkøb og Danske Forlags Årsstatistik har – heller ikke i år – vakt den store opmærksomhed, og der er grund til at antage, at både politikere og meningsdannere vil reagere som hidtil, hvis de bliver spurgt: Med en gentagelse af, at de dystre forudsigelser om bogens krise er blevet gjort til skamme, og at der ikke er grund til hverken bekymring eller indgreb.

Samtidig viser tallene dog, at selvom forlagenes samlede omsætning er steget, er salget til fremtidens læsere – børnene og de unge – faldet med over 3%, hvilket bakkes op af andre undersøgelser, som dokumenterer, at de hyppigste læsere – ikke mindst blandt børnene – bliver færre. Og mens alle stadig venter på Amazon, ved ingen endnu, om den voldsomme vækst i lydbogsmarkedet blandt andet skyldes et merforbrug af litteratur, eller om den i stedet er et varsel om et tektonisk generationsskift i den måde, litteraturen fremover vil tilflyde forbrugerne.

Mens vi venter på svar er den største udfordring – set med boghandlerbriller – i virkeligheden den samme som i resten af detailhandelen: Hvordan i alverden fastholder man sin relevans som fysisk butik? Hvordan sikrer man sig, at man ikke alene har digitaliseret sin virksomhed i tilstrækkelig grad, men også har koblet den virtuelle og den fysiske tilstedeværelse sammen på en måde, så forbrugeren aldrig går forgæves, aldrig farer vild, altid ender med at købe varen og helst også påtager sig rollen som ambassadør – for boghandelen, for bøgerne, for selve det at læse?

Ved strandkanten i Nyborg vil 156 fagfolk tirsdag eftermiddag samle sig i grupper i solskinnet og prøve at udlede en lære af første dags program, som handler om netop dét: Forbrugerens holdning til bøger, hvordan salg skal tackles i en omni-channel-virkelighed, hvordan forlag og boghandlere kan bruge metadata i salgsarbejdet, hvordan man har omstillet sig i andre brancher, og hvad DBK har planer om at gøre.

Traditionen tro lægger andendagens program op til forsigtig optimisme: Først med beretningen om, hvordan og hvorfor de uafhængige amerikanske boghandeler faktisk er i vækst i Amazons hjemland, hvor over 500 amerikanske ”indie”-boghandeler for en uge siden fejrede ”Independent Bookstore Day” med events, specialrabatter og aktiviteter for alle aldersgrupper. Dernæst med et vidnesbyrd om, at man godt kan basere en erhvervssucces på høj kvalitet og høj pris i et marked (for bagerbrød), der tidligere har konkurreret på det modsatte – og at man oven i købet kan eksportere succesen.

Årets branchetræf, det fjerde i rækken, har været udsolgt i længere tid og har nået grænsen for, hvor mange der kan klemmes ind i plenumsalen og restauranten på Sinatur Hotel Storebælt. Når svarene på træffets tilfredshedsundersøgelse er indløbet, vil arrangørerne vurdere, om der i 2020 skal findes et større – men stadig centralt placeret – mødested for bogfolket.

Bo Dybkær er direktør i Boghandlerforeningen.


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere