Gratis bøger gav øget salg

Kan man øge salget af nogle bøger ved en enkelt dag at forære et større antal gratis til publikum? Det er, hvad man har gjort i England.

På World Book Night 5. marts i år, forærede man publikum en million bøger fordelt med 40.000 eksemplarer på 25 titler, skriver The Bookseller. Det har ifølge Book-Scan resulteret i, at salget i de 12 måneder fra marts 2010 til 2011 blev øget med i gennemsnit 24 %, mens salget fra februar til marts 2011 blev 19 % større. Der var tale om bøger skrevet af kendte forfattere som Margaret Atwood, John le Carré, Mark Haddon, Seamus Heaney, Marian Keyes, Yann Martel, Rohinton Mistry, David Nicholls, Philip Pullman og Erich Maria Remarque, og for 23 af de 25 var der tale om en stigning i salget – i to tilfælde over en tredobling. Nu gentager man successen i 2012, hvor publikum har udvalgt 100 titler, som en kommitte af fagfolk, forfattere, forlagfolk og boghandlere barberer ned til 25 titler. Det nye i 2012 bliver, at man rykker World Book Night frem til World Book Day 23. april. Det var den dato i 1616, hvor både Shakespeare og Cervantes døde.
I Danmark forsøgte Lindhardt og Ringhof i 2008 at forære 20.000 eksemplarer af en helt ny bog væk. Det var Iselin C. Hermanns Domino. Publikum tog gladelig imod de gratis bøger, som lå på cafeer, stationer og andre offentlige steder, men samtidig dræbte det, ifølge Iselin C. Hermann, totalt salget af bogen.

Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere