Gratis Børnebøger

Februar byder vanen tro på et fantastisk formidlingstiltag, når det gælder om at inspirere de yngste til at læse, nemlig ’Gratis Børnebøger’.

Fra den 1. februar og måneden ud er 20 børnebøger i blandede genrer stillet gratis til rådighed på nettet. Det kræver ingen registrering, ingen betaling, og der er ingen restriktioner. Det er bare at læse ”bogen med det samme, direkte på din pc, iPad eller smartphone”, som der står i pressemeddelelsen.

Bag tiltaget står stærke kræfter som Benni Bødker, Jan Kjær, Henrik Einspor, Morten Dürr, Bo Skjoldborg, Emil Blichfeldt og Ellen Holmboe. Altså lutter garvede forfattere med et bredt repertoire og bagkatalog.

Børnebøger har det på mange måder svært i disse dage. For nok køber vi bredt ind på bibliotekerne, men har sjældent budgetter til at storindkøbe titler bredt og vidt. Værre endnu er det næsten, at skolebibliotekerne også har det økonomisk svært, og det derfor kniber med at indkøbe nye titler i større antal, så f.eks. hele klasser kan få bøgerne på samme tid. Samtidig er der sket et fald i læselysten hos børn. Og det er her, Gratis Børnebøger håber at gøre en forskel.

”Læselystkampagnen opstod, fordi vi ville bevise, at moderne touchscreenbørn gerne vil læse, hvis bare bøgerne er der, hvor børnene er: online og lige til at gå til”, fortæller Ellen Holmboe og fortsætter: ”Undervejs har vores massive statistik vist, at særligt skolerne er nøglen til børns læsning. Vi kan se det samme, som eReolen GO også må konstatere – at læsningen styrtdykker i weekender og ferier, men stiger igen mandag morgen, når skolerne kører læsebånd. Derfor er det et samfundsanliggende at ruste skoler og biblioteker til opgaven, og det kræver bemandede udlån og masser af nye, spændende bøger til børnene. Ellers ender vi med, at det kun er børn fra ”hjem med klaver”, der læser bøger, med alt hvad deraf følger af social slagside.”

Og det gælder om at skabe læselyst og underbygge børns læsning, hvor man kan.

Børns læsning

Børn læser nemlig mindre end tidligere. Tilbud som YouTube, Netflix, Facebook m.m. gør et indhug i børns tid, og det kan ses. F.eks. er andelen af børn i 3. til 7. klasse, der sjældent eller aldrig læser, steget fra 25 % i 2010 til 30 % i dag.

Det, der måske kan overraske, er, at det største fald i læsningen er sket hos pigerne, mens andelen af drenge, der læser hver dag, er steget.

Dog er der stadig flest drenge, der aldrig læser.

  • Børn læser generelt mindre i fritiden, viser udviklingen fra 2010-2017 - samlet er der sket et fald på 5 %, fra 61 % til 56 % i forhold til børn, der læser mindst flere gange om ugen.
  • Faldet i tid brugt på læsning skyldes primært piger - i 2010 læste 68 % af pigerne mindst flere gange om ugen, mens det var 53 % af drengene. I 2017 er disse tal faldet til henholdsvis 59 % for pigernes vedkommende og 52 % for drengene.
  • 71 % af børnene låner bøger på biblioteket mindst en gang årligt, mens 29 % stort set aldrig låner bøger på biblioteket. 

Kilde: Tænketanken Fremtidens Biblioteker.

Læselyst er ej blot til lyst

Som flere undersøgelser har vist, så er læseevnen ikke kun tæt forbundet med lysten til at læse, men også med evnen og trangen til læring. Det at skabe læselyst og interesse for læsning er altså vitalt for børns udvikling og potentiale.

Børnebibliotekar og ekspert i børne- og ungdomslitteratur Kathrine Bach Pachniuk uddyber: ”At opmuntre og nurse børns læselyst handler ikke bare om, at de skal klare sig godt i tests og blive dygtige i skolen. Læsning udvikler os som mennesker og lærer os at sætte os i andres sted. At børn også bliver dygtigere af at læse, er bare en af fordelene. Læsning, og det er uanset, om det er på en tablet som med Gratis Børnebøger eller ‘rigtige’ bøger, gør børn bedre til at koncentrere sig, giver dem et bedre ordforråd, vækker nysgerrighed og lyst til at lære og udvikler deres fantasi. Det er alle egenskaber, som er vigtige i skolen, men de er også vigtige i børns identitetsudvikling. Og hvis man som forælder gerne vil opmuntre sine børns læselyst, kan jeg kun anbefale, at man selv hiver bøgerne frem. Skolerne er vigtige i at fremme børns læselyst, men forældre og værger er de bedste eksempler. Børn lærer, at læsning er sjovt og spændende ved at se mennesker, de ser op til, vælge det til i hverdagen. Mange stopper også med højtlæsning, når barnet selv lærer at læse, men det er der ingen grund til. Tværtimod er højtlæsning en hyggelig familieaktivitet, som også lærer børn, at bøger er et valg på linje med Netflix og computerspil.” Kathrine Bach Pachniuk slutter af med et par gode råd: ”Gør læsningen til en familieaktivitet. Læs højt for hinanden, læs hver jeres bog i stilhed, gør det, der fungerer for jer, men læs alt, hvad I kan.”

Derfor er et tiltag som Gratis Børnebøger så fantastisk, både for samfundet, men forhåbentlig også for bogbranchen som hele, og med en lille halv million besøg siden opstarten i 2014 har Gratis Børnebøger bevist, at der er læsere derude.

Links

Har du lyst til at læse mere om undersøgelsen af børns læse- og medievaner, så er det blot at følge linket herunder.

Der er også et link til Gratis Børnebøger.

 

Børns Læsning 2017: http://www.fremtidensbiblioteker.dk/greb-til-lselyst-2

Gratis Børnebøger: https://gratisborneboger.wordpress.com/

 

 Jan M. Johansen er bibliotekar og bestyrer blandt andet facebook-siden 'Den Grå Bibliotekar' og er også en del af 'Bogsnak'.


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere