Gyldendal ansætter ny direktør med ansvar for det private marked

Forlaget tilpasser organisationen i en større omstrukturering, som blandt andet betyder, at bogklubberne igen integreres i forlaget. 

Erik Harr er ny direktør og medlem af koncerndirektionen i Gyldendal. Han har første arbejdsdag i dag og får ”det samlede ledelsesansvar for forlagets udgivelsesaktiviteter på det private marked.” Det meddelte Gyldendal i går mandag.
”Vi sammenlægger de forlagsaktiviteter, der retter sig mod det private marked (altså skønlitteratur, børnebøger og faglitteratur) med bogklubberne, dvs. vi fokuserer og samler indsatsen. Både i forlagsdelen og i klubberne arbejdes der på nye måder at sælge indhold på – uanset om det er i abonnementsformer eller nogle af de andre nye modeller, der er opstået inden for de senere år. Nu samler vi dette arbejde. Helt overordet med henblik på at styrke dialogen mellem forfattere, forlag og læsere – og i sidste ende selvfølgelig salget,” siger adm. direktør Stig Andersen.
Erik Harr får altså det overordnede ansvar for udgivelser til trademarkedet, ligesom forlagets bogklubber fremover sammenlægges med de øvrige forlagsaktiviteter under hans ledelse.

Medlem af koncerndirektionen
Den nyansatte direktør får tilmed en plads i koncerndirektionen i Gyldendal, som nu består af: Stig Andersen (adm. direktør), Hanne Salomonsen, direktør for Gyldendal Uddannelse, Elisabeth Nøjgaard Fogtdal, direktør for koncernstrategi og rettigheder, Bjarne Ponikowski, som også er en del af selskabsdirektionen samt altså den nyansatte direktør, Erik Harr.
Ansættelsen af Erik Harr er en del af en større organisationstilpasning, som hænger sammen med, at bogklubberne igen skal integreres i forlaget, forklarer Stig Andersen.
”Bogklubbernes forretningsmodel er under pres i alle lande. Også hos os. Det er stadig en god forretning men sideløbende med, at den skal passes og udvikles, skal der arbejdes med nye modeller, og det er det, vi er i gang med,” siger han og fortsætter:
”Vi er optaget af optimere Gyldendals samlede muligheder for at nå kunderne, og når vi nu henter bogklubberne hjem til forlaget, er det udtryk for, at vi anlægger et samlet blik på vores salgskanaler.”

Passer godt ind i Gyldendal
Den nyansatte direktør er 46 år og kommer fra en stilling som kommunikationsdirektør i Danmarks Apotekerforening. Før det har han ligeledes været kommunikationschef i Dansk Sygeplejeråd, redaktør og kommunikationsrådgiver i LO samt journalist på Jyllands Posten.
Erik Harr er oprindeligt uddannet cand.mag. i litteraturvidenskab og fransk og har desuden en diplomuddannelse i ledelse. Ved siden af sine forskellige ansættelser har han også været gæstelærer i kommunikation på RUC, ligesom han selv har udgivet to fagbøger om politisk kommunikation, organisationsudvikling og medielobbyisme.
”Erik Harr kommer udefra og har ikke tidligere været en del af bogbranchen. Han har en relevant ledelseserfaring, fine evner og sociale kompetencer, der egner sig godt til Gyldendal,” siger Stig Andersen. 
Privat har Erik Harr i øvrigt været gift med Socialdemokraternes formand, som han har to børn sammen med.

Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere