Gyldendal køber Gads ordbøger og naturbøger

Af Nils BjervigGads Forlag har med virkning fra den 1. januar 2004 solgt to af sine mest kendte udgivelsesområder til Gyldendal. Det er ordbøgerne og naturbøger og området for naturvidenskab.»Ingen medarbejdere følger med, desværre. Det havde vi håbet,« siger adm. direktør Peter Hartmann til Bogmarkedet. »Det betyder, at de 11opsigelser, vi afleverede i oktober, står...

Af Nils Bjervig

Gads Forlag har med virkning fra den 1. januar 2004 solgt to af sine mest kendte udgivelsesområder til Gyldendal. Det er ordbøgerne og naturbøger og området for naturvidenskab.
»Ingen medarbejdere følger med, desværre. Det havde vi håbet,« siger adm. direktør Peter Hartmann til Bogmarkedet. »Det betyder, at de 11opsigelser, vi afleverede i oktober, står ved magt. De opsagte fratræder omkring årsskiftet, hvor de bliver fritstillet.«
Dermed er i alt 12 personer blevet opsagt i forbindelse med reorganiseringen af Gads Forlag.
»Nu er reorganiseringen tilendebragt, og vi skal i gang med at få det nye, slankede forlag til at finde sine egne ben. Jeg går efter, at vi får sorte tal på bundlinjen allerede i 2004,« udtaler Peter Hartmann.
Der er nu 10 personer tilbage på forlaget, der fokuserer på sundhed, sygepleje, jura, økonomi, opslagsværker og kulturelle udgivelser.
Hvem skal sælge jeres nye program?
»Vi har nedlagt salgs- og marketingafdelingen. Men der vil gå besked ud til boghandlerne straks i det nye år om, hvem der tager sig af disse funktioner. Det er meningen, at de enkelte redaktioner selv skal stå for den del af forlagets aktiviteter,« siger Peter Hartmann.

Vi er meget glade
Det siger Gyldendals adm. direktør Stig Andersen. »Det er to meget fokuserede udgivelsesområder, vi overtager, områder vi kan videreudvikle.«
Begge områder ligger under direktør Lars Boesgaards domæne i Gyldendal Fakta. Og Lars Boesgaard kender især naturbøgerne godt, så at sige indefra, da han arbejdede på det felt på Gad, inden han blev hentet til Gyldendal.
»På Gyldendal har vi aldrig været rigtig gode til at lave de rene naturbøger, som både Gad og Politiken har været dygtige til. Men her får vi et helt nyt udgivelsesområde, og nu har vi både grundlaget og kompetencen til at videreudvikle naturbøgerne, som jo også er meget interessante ud fra et andet perspektiv, da de har et meget fint internationalt kontaktnet med bl.a. samproduktioner,« siger Stig Andersen.
Den ordbøger er jo et stort område for Gyldendal. Er overtagelsen af Gads ordbøger en fjendtlig overtagelse?
»Nej, bestemt ikke. Selv om vi har et stort sortiment ordbøger, vil vi udvikle det indkøbte. Vi overtager en markedsplads, og nu skal vi til at konkurrere med os selv.«
Gyldendal er først for nylig gået ind på feltet små og helt små ordbøger. Er det her, I kan drage fordel af nyerhvervelsen?
»Gad har været meget dygtige til at arbejde på flere niveauer, vi har til gengæld være stærke på database-siden. Derfor er det en styrkelse af Gyldendal.«
I har valgt ikke at tage medarbejdere med i købet?
»Ja, vi kan klare det med de eksisterende ressourcer.«
Gyldendal har gennem de sidste år købt flere forlag og udgivelsesområder. Er der grænser for denne form for vækst?
»Markedet for bøger har jo ikke nogen særlig stor organisk vækst. Derfor er den akkvisitive vækst meget interessant for Gyldendal.«
Kan man ikke blive for stor? I dag står Gyldendal-gruppen vel for ca. en tredjedel af bogomsætningen i Danmark?
»Ja, men større er Gyldendal jo heller ikke. Det nye Aschehoug og Bonnier Forlagene er der jo også. Der er langt til Arla-tilstande på bogområdet,« slutter Stig Andersen.

Nr. 1 2004

Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere