Gyldendal og Politikens Forlag: Intet nyt i aftalen mellem eReolen og L&R

Både i Gyldendal og fra Politikens Forlag er holdningen, at Lindhardt og Ringhofs aftale med eReolen ikke bringer noget nyt til torvs. 

Tiden er ved at løbe ud for de store forlags forhandlinger med eReolen. I fredags meddelte Politikens Forlag, at man ikke får enderne til at mødes i dialogen med eReolen. Dagen før kunne Lindhardt og Ringhof derimod præsentere en ny, toårig aftale med bibliotekerne.       
Men i Gyldendal er man ikke imponeret over aftalen, som Lindhardt og Ringhof har lukket med eReolen, og som her er skitseret i BogMarkedet. Som en reaktion siger koncerndirektør i Gyldendal Elisabeth Nøjgaard Fogtdal:
”Jeg kender jo ikke aftalen i detaljer, men umiddelbart ligner aftalen fuldstændigt den, vi har haft siden januar for vores e-bøger. Det er samme modeller, vi har kunnet veksle imellem, og det har vi gjort. Vi må bare konstatere, at det ikke har været effektfuldt nok til at skabe en nødvendig distance mellem eReolen og de private aktører. Det virker simpelthen ikke.”

Forskellige, digitale strategier
Samme holdning genfinder man hos Politikens Forlag, hvis titler altså nu bliver trukket fra udlånstjenesten fra nytår.
”Jeg synes ikke, der er kommet noget nyt på bordet i den aftale, som Lindhardt og Ringhof har lavet, og jeg mener ikke, at vi ville kunne komme nogle vegne med aftalen. Den minder for meget, om den vi allerede har haft. Kigger man på de store linjer, så har den aftale ikke gjort noget godt for det kommercielle bogmarked,” siger direktør Lene Juul og fortsætter:
”Men det er deres (Lindhardt og Ringhofs, red.) valg og deres strategi. De kan have en anden strategi, end vi har, men jeg synes også, at man som et forlag af den størrelse har et ansvar for markedets udvikling.”
Dermed bliver det stadig mere tydeligt, at der er endda meget forskellige digitale strategier i spil på de store forlag.

Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere