Gyldendal ud af eReolen

Gyldendal har meddelt sine forfattere, at forlaget trækker sig fra eReolen. Samtidigt lover Gyldendal i 2016 at investere i et nyt forlagssite til markedsføring af digitale titler.

Så er det officielt. Gyldendal forlader – ligesom Politikens Forlag – eReolen fra nytår. Det er ikke lykkedes parterne at nå til enighed. Det oplyser koncerndirektør Elisabeth Fogtdal Nøjgaard til BogMarkedet tirsdag eftermiddag. 
”Vi har sendt en orientering ud til alle de af vores forfattere, som har digitale bøger, for at informere om, at det ikke er lykkedes at indgå en aftale med eReolen. Det sker på trods af ihærdige og langvarige forsøg på at overbevise eReolen om, at vi er nødt til at have mere begrænsning på udlånet,” siger koncerndirektør i Gyldendal Elisabeth Fogtdal Nøjgaard.
Gyldendal har i forhandlingerne – og tidligere på året i et åbent brev – indtrængende bedt eReolen om at overveje de konsekvenser, som det voksende udlån har for det kommercielle bogmarked. Men appellerne om mere friktion på udlånene har bibliotekstjenesten ikke lyttet til.

Ville have alt på licensmodel
”Vi har bedt eReolen om at få alle vores titler på licensmodellen sådan, at der i det mindste er en begrænsning på vores egen del af kataloget. Men det har eReolen ikke ønsket – heller ikke i en testperiode. Derfor er det ikke muligt for Gyldendal at være der,” siger Elisabeth Fogtdal Nøjgaard.
Sammen med Rosinante har Gyldendal over 3.000 e-bøger. Ud af dem ligger omkring 2.400 på eReolen. Det er disse, som nu forsvinder fra bibliotekernes e-bogsportal efter nytår.
”Nu har vi aftalt med eReolen, at vi taler videre i det nye år. Det har vi i hvert fald lovet hinanden, fordi det jo er lidt mærkeligt at forestille sig et bibliotek, hvor Gyldendal på sigt ikke er med,” siger koncerndirektøren.

Ny, digital forlags-site
Elisabeth Fogtdal Nøjgaard afviser desuden, at nye alternative udlånsløsninger til eReolen – på linje med Ebib.dk – kan komme på tale. Det løb er kørt, lyder meldingen.
Men til gengæld kan hun fortælle, at Gyldendal har valgt at investere i en hjemmeside, som skal øge salget af forlagets digitale titler.
”Vi kommer med et nyt forlagssite i løbet af 2016, hvorfra vi kan arbejde mere effektivt med især markedsføring af vores digitale bøger – men også med henblik på salg. Det bliver et site, som er særligt rettet mod Gyldendals bøger til privatmarkedet,” siger Elisabeth Fogtdal Nøjgaard.
Det nye site er omtalt i det førnævnte forfatterbrev, som Gyldendal i går sendte ud. Her lover forlaget at arbejde videre for at sikre det bedst mulige salg af alle titler – hvad enten der er på papir eller digitalt – men også fortsat at samarbejde tæt med de øvrige kommercielle salgskanaler og aktører.
Over for BogMarkedet understreger koncerndirektøren, at det nye site ikke skal forstås som et direkte svar til eReolens stigende udlån. 

Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere