Gyldendals Bogklubber får forstærkning

Nyhederne flyder en lind strøm fra Klareboderne. Senest har Gyldendals Bogklubber ansat to nye redaktionschefer. Vi forsøger et forsigtigt overblik.

Det har længe stået på adm. direktør Morten Hesseldahls ønskeliste at få revitaliseret de bogklubber, der engang var en særdeles god forretning for forlaget, indtil de i det nye årtusind blev kørt af sporet af dels frie bogpriser, dels nye konkurrenter som webboghandlere (som i dag har nogenlunde samme markedsandel, som bogklubberne sad på i deres storhedstid).

Bogklubberne er dels kilde til uvurderlige kundedata, som muliggør målretning af fremtidig bogproduktion i forhold til bogkøberne (jf. Big Data på de digitale platforme). Men bogklubberne spiller også en anden rolle i bogbranchens økosystem.

”Jeg tror, at bogklubberne – som jo har været meget vigtige for udbredelsen af litteratur i det hele taget – stadig har fremtiden for sig, men de vil komme til at se anderledes ud,” har Morten Hesseldahl forklaret.

”Der er en stor efterspørgsel efter fællesskaber, hvor man kan dele oplevelser med andre læsere; at man er i et univers, som beskæftiger sig med den slags litteratur, man foretrækker – krimier, pædagogiske bøger, eller hvad det nu kan være.”

De seneste år har boglubberne gennemgået et større ansigtsløft. Revitaliseringen synes at have held med sig. Da vi interviewede Christina Østerby, direktør for Gyldendals Bogklubber, for en måneds tid siden, udtalte hun blandt andet:

”Vi kan allerede se et resultat af vores indsats, og i første kvartal i år har vi haft større medlemstilgang end samme tidsrum sidste år. Forventningen er en endnu større medlemstilgang, når vi for alvor skruer op for annoncering på diverse sociale medier og digitale kanaler, så flere får øjnene op for bogklubben som modernes læsefællesskab.”

 

Forretningsudvikling og strategisk tænkning

Bogklubberne er netop blevet forstærket med to nye redaktionschefer, Camilla Frank og Rasmus Navntoft.

Førstnævnte kommer fra stillingen som Global Head of Fashion hos Miinto Group og har 20 års ledererfaring fra såvel forlags-, avis-, magasin- og retailbranchen.

Sidstnævnte kommer fra stilling som Chief Creative Strategist hos HAVE, hvorfra han har 10 års erfaring med strategi og forretningsudvikling.

Om de to nye redaktionschefer siger Christina Østerby i en pressemeddelelse:

”Med Camillas sans for målgrupper og erfaring med forretningsudvikling styrker vi relationen til vores medlemmer … Med Rasmus får vi en stærk profil inden for tværgående indholdsproduktion og strategisk tænkning, som kan bidrage til den fokuserede kunderejse, der er en prioritet i Bogklubberne.”

I omstillingens tegn

Nyheden om de nye redaktionschefer kommer oven på et par uger med store udmeldinger fra og historier om Gyldendal:

Aftalen med Amazon-ejede The Book Depository om detailsalg af Gyldendals bøger,;det digitale litteraturfællesskab Gyldendal Stream, der oprindeligt opstod i starten af COVID-19-karantænen, gøres permanent;samt nyheden om skabelsen af en ny streamingplatform ved navn Chapter i samarbejde med Gads Forlag og Modtryk.

Sidstnævnte er tænkt som åben for alle forlag, der vil være med, og er sandsynligvis et resultat af ambitionen om at danne en fællesdansk modvægt til Amazon og lignende forhandlerled. Dette har Morten Hesseldahl flere gange ytret ønske om, blandt andet ved Bogpanelets debatseminar om bogbranchens fremtid sidste efterår.

---

Foto: Camilla Frank. Fotograf: Franne Voigt.


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere