Hvem sælger hvad på nettet?

Bestsellerlister er ikke altid kun udtryk for salg. ‘Klikraten’ er hos flere en vigtig faktor, men også redaktionelle skøn kan bestemme en listes sammensætningAf Anders MejlbjergDer findes efterhånden en god håndfuld store danske internetboglader på markedet. De er alle opbygget på hver deres måde, men ét fællestræk hos dem alle er tilstedeværelsen af en eller...

Bestsellerlister er ikke altid kun udtryk for salg. ‘Klikraten’ er hos flere en vigtig faktor, men også redaktionelle skøn kan bestemme en listes sammensætning

Af Anders Mejlbjerg

Der findes efterhånden en god håndfuld store danske internetboglader på markedet. De er alle opbygget på hver deres måde, men ét fællestræk hos dem alle er tilstedeværelsen af en eller flere bestsellerlister. Gennem længere tid har vi holdt øje med indholdet på disse lister, og et gennemgående træk ved dem er deres umiddelbare forskellighed, hvad angår titler og disses placering.
Saxo.dk, der er blandt veteranerne på markedet, har stor glæde af deres ugentligt opdaterede bestsellerliste. Charlotte Bouet siger om listens opbygning: »Listen er sammensat ud fra en kombination af egentlige salgstal og klikrate på titlerne. Det er svært at sige, om der finder et bedre salg sted på en given titel, når den figurerer på vores bestsellerliste, men meget ofte ser vi et efterfølgende godt salg af en bog, der måske ugen før optrådte på listen, men som nu er rykket uden for de ti mest efterspurgte.«
Begrebet ’klikrate’ er et udtryk for, hvor ofte en kunde ønsker at læse mere om en bestemt titel – altså klikker på bogens uddybende link. Begrebet går igen hos ibooks.dk, hvor Kim Larsen kan oplyse, at de mange forskellige lister, som ibooks.dk benytter sig af, bliver opdateret hver time. »Vi har en bestsellerliste for hver af vores mange kategorier samt en overordnet samlet liste. Listen fremkommer som en blanding af både salg, klik og andre faktorer, som jeg ikke kan komme nærmere ind på her. Vi lægger stor vægt på at synliggøre vores bestsellerliste – bl.a. i kraft af et samarbejde med Politikens nye bogsite på nettet – og vi mærker klart en selvforstærkende effekt på salget af de bøger, der optræder på listen.«
Henrik Riis fra stop4u.com bruger også klikrate, når bogladens månedlige bestsellerliste lægges ud på nettet: »Redaktionelle skøn indgår i udformningen af vores liste. Køb er desværre ikke det eneste kriterium, da vi i så fald ville have en meget svingende liste.« Og på det punkt er han helt på linie med Hans Andersen fra busck.dk. »En liste baseret på salg udelukkende via busck.dk ville miste al relevans, fordi vi sælger så utroligt bredt. Vores bestsellerliste er et udtryk for salget hos de fysiske Busck-boglader rundt om i landet. Vi bruger bestsellerlisten på nettet som en reklamesøjle, og viser dermed, hvad vi kan i ‘murstensbutikkerne’. Titlerne er lagt ud i tilfældig rækkefølge, og indtil videre har vi ikke noteret os noget ekstra salg af en bog via nettet, blot fordi den optræder på bestsellerlisten hos busck.dk. Derimod arbejder vi meget med listen i vores fysiske boglader, og i den henseende har den en god og selvforstærkende effekt.«

Intet billede – ud af listen
Busck.dk bruger, i lighed med en stor del af de andre netboglader, databasen fra BogGuide som grundlag for bogsøgning og -visning, og Hans Andersen slutter af med en bøn om, at alle forlag sørger for at forsyne samtlige deres titler i BogGuide med både tekst og forsidebillede: Hvis en bog kandiderer til en plads på bestsellerlisten hos busck.dk, men ikke er forsynet med supplerende oplysninger, så vælges den som regel fra på bekostning af en anden titel, der har disse data ajour!
Hos Bol.dk opererer man ikke med klikrate, men baserer bestsellerlisten på det reelle salg af bøger. »Kun salget tæller – ikke at brugerne har kigget eller klikket på en bestemt bog,« som landechef Uffe Erup Larsen siger. På top-5 listen hos bol.dk finder man stadigvæk Jan Sonnergårds Radiator, som har figureret på hver eneste af de månedligt opdaterede lister siden september sidste år. Også hos Gad.dk genereres bestsellerlisten ifølge Jytte Jakobsen udelukkende ud fra bøger, der »lander i en indkøbskurv«, og der sker en daglig opdatering af bestsellerlisten. »De ti bestsellere på åbningssiden lister alle solgte bøger inden for de ‘almene’ kategorier, dvs. alt andet end erhvervs- og studielitteratur,« lyder meldingen fra Gad.
Bog & idé-kæden bruger udelukkende det egentlige bogsalg som basis for deres bestsellerliste. Listen opdateres hver tirsdag, og til Bogmarkedet oplyser internetansvarlig Henrik Abel Larsen, at der klart spores en større efterspørgsel efter en titel, når den optræder på bestsellerlisten hos www.bogogide.dk .

Hvorfor er listerne så forskellige?
Vi bad de nævnte boglader om deres syn på, hvorfor bestsellerlisterne er så forskellige. Der var bred enighed om, at de enkelte sites tiltrækker forskellige kundetyper/målgrupper – og at netbogladerne i højere grad end fysiske boglader afspejler et øjebliksbillede af bogsalget. Henrik Riis fra stop4u.com meldte dog ud, at alle boglader på nettet er forskellige netop pga. de varierende ønsker, man har, for hvordan en bestsellerliste skal »se ud«. Uffe Erup Larsen fra Bol.dk supplerer: »Mange unge kunder vil trække listerne i én retning, hvorimod en midaldrende kundegruppe vil trække toplisterne i en anden retning. Endelig er der muligheden for decideret manipulation af listerne for at skubbe et salg i gang, men det har vi dog ingen interesse i, da vi ikke har noget lager overhovedet.«
Om der foregår en manipulation eller ej af disse bestsellerlister, skal vi ikke gøre os til dommer over, men det var jo netop den problematik, der for et lille års tid siden fik en række store dagblade til at sløjfe deres bestsellerlister. Men uanset hvad man måtte mene om bestsellerlister, synes de at være en naturlig og næsten uundværlig bestanddel af enhver netboglade med respekt for sig selv.
10/11 2001

Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere