Hvor skal pengene komme fra?

Og mens Barnesandnoble.com kæmper for at vende skuden, så kæmper Amazon for at finde nye indtægtskilder. Senest har man annonceret, at det skal koste forlag op mod $10.000 for at få nævnt og promoveret bare én titel i Amazons nyhedsbreve, der jævnligt rundsendes pr. e-mail til en stor del af de 29 mio. kunder i databasen. Og ønsker man samtidig at få den pågældende bog vist på forsiden hos...

Og mens Barnesandnoble.com kæmper for at vende skuden, så kæmper Amazon for at finde nye indtægtskilder. Senest har man annonceret, at det skal koste forlag op mod $10.000 for at få nævnt og promoveret bare én titel i Amazons nyhedsbreve, der jævnligt rundsendes pr. e-mail til en stor del af de 29 mio. kunder i databasen. Og ønsker man samtidig at få den pågældende bog vist på forsiden hos Amazon.com kan man lægge yderligere $7.000 til prisen!
Kristin Schaefer fra Amazon siger til The Wall Street Journal, at det blot er en forlængelse af den politik, der har været gældende hos Amazon lige fra starten. Men kritiske røster fra bl.a. AOL Time Warner-gruppen gør gældende, at Amazon risikerer at sætte sig mellem to stole, hvis ikke det klart fremgår hvilke titler, der i e-mails og på hjemmesiden er udvalgt fra et redaktionelt sigte, og hvilke der alene bliver promoveret pga. betaling.
Små forlæggere i USA er rystede over den høje pris for en enkelt, og ikke umiddelbart målrettet, e-mail. På forlagene er man vant til at betale for bøgers placering i store boglader. Faktisk udgør denne form for markedsføring den højeste post på mange forlags PR-budget – og det er i mange tilfælde de reklamepenge, der er givet bedst ud. Men med de nye tiltag fra Amazon bliver det knap 40% dyrere at annoncere en bog hos Amazon frem for hos de store, landsdækkende fysiske boglader.
Der ledes også efter besparelser på den europæiske gren af Amazon, og iflg. Reuters bliver kundebetjeningsafdelingen i Holland nedlagt inden længe. Det betyder farvel til 240 medarbejdere, som derefter får bedre tid til at se deres tidligere kollega Mike Daisey gøre grin med Amazons grundlægger Jeff Bezos i sit one-man show »21 Dog Years – doing time 2 Amazon.com«. Showet kører efter sigende for fulde huse i Seattle, og dele af komikken kan ses på netadressen www.mikedaisey.com/rearentry.html
8/9 2001

Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere