Hvorfor betale så mange penge?

Butikskæden Kon-Tur har et koncept, hvor de kun tager sig af det allervigtigste på kædeniveau. Kædechef Steffen Kjærulff Fjord fortæller om et samarbejde i vækst.

Hvad er der sket i Kon-Tur, siden du blev interviewet i BogMarkedet for et års tid siden?

”Der er fart på i Kon-Tur i øjeblikket. Først og fremmest er vi blevet flere medlemmer. Vi fik otte nye medlemsbutikker pr. 1. januar 2019, så nu vi er oppe på 47. Den store boghandel William Dam fra Bornholm samt Bog & idé i Frederiksværk skifter til os fra årsskiftet. 

Vi er glade for, at flere har valgt vores koncept med lave omkostninger, stor grad af frivillighed og mulighed for at bestemme over sin egen butik.

Vi er i dialog med 20-25 butikker. Det er naivt at tro, at vi får dem alle i hus. Men vi kan fortælle om vores koncept, og så er det op til den enkelte butiksejer at vurdere, om det er interessant for dem.

Jeg ved, at det kan føles som at bevæge sig ud på den tynde is at skifte kæde. Derfor er det en kæmpemæssig hjælp for os, at vores eksisterende medlemmer kan berolige andre indehavere, der overvejer at skifte, med, at samarbejdet i Kon-Tur går rigtig fint. Der er ikke nogen grund til at være urolig.

Vores koncept rammer bredt, så butikkerne er meget forskellige. Vi har nogle medlemmer, der har bøger i én afdeling og cykler og isenkram i en anden, mens andre har en boghandel med kun lidt legetøj og kontorartikler. Derfor er frivilligheden, hvor den enkelte butiksejer kan vælge til og fra, meget vigtig.”

 

Hvad tilbyder I jeres medlemmer?

”Vi forhandler gode vilkår hjem til medlemmerne, men de bestemmer selv, hvilke varer de vil føre i deres egen butik.

Forlagene har altid været gode til at bakke op bag os, men jeg mærker en stigende interesse for Kon-Tur. Det skyldes, at vores indkøb bliver større, det er der ingen tvivl om.

Vores samhandelsaftaler med forlag og andre leverandører er rammeaftalerne for medlemsbutikkerne. ‘Hvis du handler hos denne leverandør, så er det disse betingelser, der gælder.’ I nogle af aftalerne er der en bonusordning, så medlemsbutikkerne kan få penge tilbage, når året er omme.

Vi laver markedsføringsmateriale for medlemmerne. Vi har to årlige bogkataloger og to legetøjskataloger. Det er frivilligt, om medlemmerne vil benytte sig af dem.

Så arrangerer vi to søndagsmesser i løbet af året, i april og september. Messerne er kun for vores medlemmer. Leverandørerne har stande, hvor butiksindehaverne kan se produkterne, før de eventuelt bestemmer sig for at føre dem i deres butik.

Traditionelt har der været størst interesse fra leverandører af legetøj, papir og kontorartikler, men flere forlag har vist interesse for messen i september. Flere af vores butikker får ikke besøg af repræsentanter, og så kan forlagene i stedet møde dem på messen.

Butikkerne i Kon-Tur har landsdækkende bytte- og gavekortservice. Det er services, vi vægter meget højt. Butikkerne skal yde en ekstraordinær service, hvis de skal overleve i dagens konkurrence.”

 

Hvis du kigger fem år ud i fremtiden, hvordan ser Kon-Tur så ud?

”Jeg drømmer om, at vi bliver væsentligt større, får flere medlemmer og bliver mere slagfærdige. Jo flere vi er, jo sjovere bliver det.

Vi tror på, at vores koncept er langtidsholdbart, og at vores medlemmer står bedre rustet, når pengene ligger ude hos dem og arbejder med nye varer og indretning af butikkerne, end når de samler sig på et hovedkontor.

Det koster 10.000 kroner om året at være en del af Kon-Tur, det er ikke nogen hemmelighed. Et beløb i denne størrelsesorden kan de fleste være med på. På kædeniveau skal vi bare have det til at løbe rundt. Det er vigtigt for os, at det netop er butikkerne, som tjener pengene. Det er dem, der skal overleve i kampen mod supermarkeder, nethandel og så videre.

Selvom vi er åbne over for nyt, skal vores grundkoncept ikke ændres. Der skal fortsat være en stor grad af frivillighed. Kædesamarbejdet skal stadig være skåret ind til benet, og medlemmerne skal have hånd i hanke med kursen. En kurs, som udstikkes af medlemmerne.

Når det er sagt, kigger vi hele tiden på nye måder at arbejde med markedsføring på. Vi overvejer selvfølgelig, hvad vi gør i forhold til onlinedelen, webshop eller ikke webshop og så videre.

Nogle af vores kolleger i branchen bruger rigtig mange penge på online markedsføring, men vi skal hele tiden være bevidste om, at hvis vi gør det samme, bruger vi medlemmernes penge.

Indimellem bliver jeg spurgt af forlag, om Kon-Tur ikke kan etablere et centrallager. Forlagene vil hellere levere til et enkelt sted, hvor vi så distribuerer det videre ud til butikkerne. Medlemmerne har ikke ønsket at få et sådant lager, der er dyrt i sig selv, selvom det så kan koste i forhold til de rabatter, vi kan forhandle hjem.”

 

 

                                                                                       


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere