It´s the medium, Stupid!

Det giver ingen mening at vurdere forskellige medier efter samme målestok, replicerer Kristoffer Lind til vores leder om formidling i lydbøger. 

I sin seneste leder gør Christen Bonde sig morsom over noget, jeg har sagt om, at succesrige lydbøger ikke skal være alt for komplicerede, at historien gerne skal fortælles lige ud ad landevejen, der skal ikke være alt for mange fortællerperspektiver med mere.

Han mener, at dette er noget negativt, da ”succesfulde lydbøger bliver dummere og mindre komplekse end trykte fortællinger,” samt hævder, at min påstand bekræfter branchens generelle opfattelse af, at lydbøger er mindre værdifulde end almindelige papirbøger. ”It ´s the message, Stupid!” hedder kronikken.

Jeg skal være den første til at medgive, at lydbogen har litterære og fortælletekniske begrænsninger i forhold til den trykte tekst. Men den trykte tekst er også i mange henseender langt fra film, tv, radio og teater. Det er ikke det samme at skrive til film som til teater.

Digtere er sjældent gode romanforfattere. Dygtige essayister skriver sjældent gode reportager, og mange dygtige journalister behersker ikke den formatudvidelse, som kræves, for at en reportage kan udbygges til en bog.

Forskellige formater kræver særlige former talent og tilpasning. Visse formater er bedre til at formidle bestemte fortællinger end andre. En dygtig digter kan med nogle få linjer formidle umiddelbare indsigter.

Det er blot et udtryk for en irrationel frygt, når man bliver provokeret af, at lydbogen ikke har præcis de samme forudsætninger som den trykte og læste tekst. Bonde afslutter sin leder med spørgsmålet: ”er du tryg?”    

Denne frygt er Bonde ikke ene om. Den spreder sig sammen med streamingtjenesterne som en løbeild over Europa. Frygten bygger på en udtalt forestilling om, at lydbogsmarkedet vækster på bekostning af papirbogen. Men ingen markeder kan reduceres til et nulsumspil, hvor den ene aktørs succes sker på bekostning af den anden.

Mange af de negative tendenser, som bogbranchen kæmper med, skyldes strukturelle forandringer, som ikke har noget at gøre med lydbogen, såsom øget nethandel, generel nedgang for detailhandel og shoppingcentre, kollapset i avisernes kulturdækning, bogens generelt svindende betydning samt konkurrencen fra nye medier.

En stor del af de bøger, som i dag konsumeres på streamingtjenesterne, ville ellers aldrig blive læst. Vi skal derfor ikke være bange for lydbogen, trods dens begrænsninger, for uden den ville bogbranchen være endnu værre stillet. Vi skal heller ikke være bange for at anerkende de forskellige forudsætninger for en papirbog og en lydbog. Man må ikke vurdere, bare fordi man karakteriserer.

   

It is not the message, it is the medium, Stupid!

 

Kristoffer Lind er direktør for forlaget Lind & Co.

Oversat fra svensk af Christen Bonde.

Foto: Bingo Rimer.


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere