Jacob Søndergaard bliver forlagsdirektør på nyt Bonnier-forlag

I starten af 2020 åbner det nye forlag GUTKIND Forlag med tidligere forlagschef hos Rosinante & Co ved det litterære ror.

Den danske forlagsverden har, som de fleste ved, oplevet store dønninger her i efteråret, hvor Gyldendal indlemmede Rosinante & Co, som man ejede i forvejen, og afskedigede et større antal medarbejdere.

Kort tid efter afskedigede et andet stort dansk forlag, People's Press, en god håndfuld.

Det er uvist, i hvilket omfang Rosinante & Co's udgivelseslinje bliver videreført, men i hvert fald får de to ledende profiler bag forlaget nye roller i den danske forlagsverden i 2020.

For en måneds tid siden kunne BogMarkedet fortælle, at tidligere forlagsdirektør Jakob Malling Lambert bliver forlægger på People's Press

Nu gælder den gode nyhed Rosinante & Co's forlagschef, Jacob Søndergaard.

Et nyt forlag ser dagens lys 

”Bonnier har bedt mig om at skabe et nyt dansk forlag, der skal satse på udgivelse af kvalitetslitteratur i bred forstand,” udtaler Jacob Søndergaard i en pressemeddelelse. Planen er, at GUTKIND Forlag i første omgang skal udgive 25-30 titler om året med en medarbejderstab på fem-seks. Ambitionen er at vækste fra dette afsæt. 

Det nye forlag bliver en del af den svenske magasin- og forlagskoncern, Bonnier, der ifølge rapporten 'Global 50' (2019) er det 32. største publishing house på verdensplan. Bonnier drev forlag i Danmark indtil 2007, hvor den danske forlagsgruppe Bonnier Forlagene A/S blev afhændet. Med (gen)åbningen af forlagsdrift i Danmark kommer Bonnier til stå bag forlag i syv europæiske lande.  

Jacob Søndergaard mener, at den trange situation i den danske forlagsverden "kalder på nye initiativer," som han udtaler det i en pressemeddelelse. Netop Bonnier-koncernen har musklerne, økonomi og knowhow til at sætte en ny, tiltrængt dagsorden.

Det ligger fint i tråd med, hvad Jacob Søndergaard for et par uger siden sagde i et i interview i det fællesnordiske kulturtidsskrift Vagant:

"Jeg er bange for, at litteraturen mister sin historiske status og sin synlighed i samfundet ... Vi kan ikke drive forlag, hvis denne udvikling fortsætter. Markedet for det nye og ukendte, det tids- og opmærksomhedskrævende er ved at forsvinde, og det sker uden megen modstand. Derfor må vi simpelthen finde på nye tiltag for at vise, at læsning er livsvigtigt."

Med ord som disse er forventningerne store.


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere