Journalistisk dækning på BogMarkedet

Da vi overtog BogMarkedet i april, vidste vi allerede, at vi ikke kunne videreføre en virksomhed med præcis samme fokus. Med de tidligere konkurser in mente var det nødvendigt at gentænke BogMarkedet, så forretningsmodellen ville kunne bære de ansættelser, som virksomheden skal opretholde.

En strategi med at ansætte først og finde omsætning bagefter er ikke ansvarlig, og derfor har vi valgt at lægge en strategi, der afviger væsentlig fra BogMarkedets tidligere.

Vi har udviklet en ny hjemmeside, der er tidssvarende. De nye features vil løbende blive lagt på siden, og branchen vil kunne finde flere og flere brugsmuligheder på sitet. Vores kræfter kan nu bruges på at udvikle andre dele af forretningen. Det har hele tiden været vores førsteprioritet at sikre, at kerneydelsen fungerer. Selvom flere mener, at kerneydelsen er den journalistiske dækning, så ved vi, at der med den tilgang ikke kan skabes en bæredygtig virksomhed. Derfor er vi nødsaget til at tænke i nye baner og skabe forandring, hvilket i dette tilfælde betyder, at kerneydelsen ikke skal tænkes at være den journalistiske dækning. Der er en helt naturlig begrænsning på, hvor meget der kan tjenes på en journalistisk artikel om dagen, og den begrænsning dækker ikke engang journalistens aflønning. Kerneydelsen er vores website med de features, som vi tilbyder og den trafik, som vi nu er gået i gang med at opdyrke. Det er branchens platform og ikke kun en artikeldatabase.

BogMarkedet er blevet og bliver stadig kritiseret for at mangle journalistisk dækning af branchen, og vi kan ikke være uenig. Der er ikke noget, vi hellere ville end at have råd til at ansætte en journalist til fuld dækning af branchen, men det er prøvet før, og det fungerer ikke. Vores strategiske valg er derfor at opbygge BogMarkedet langsomt og mere bæredygtigt, så kan vi lægge flere sten på efterhånden, som vi ser, om vi kommer i mål med de tiltag, der bliver igangsat.

Vores kompetencer ligger i udviklingen af websites, og derfor tænker vi også, at den fremtidige forretningsmodel er båret af websitet og ikke af nyhedsbrevet. Nyhedsbrevet fortsætter som tidligere, men det er ikke der, vores udviklingsmuligheder ligger. Enhver kan gå ind på de tidligere årsregnskaber for BogMarkedet og se, at omsætningen ikke lægger op til et hus med en større journalistisk dækning. Den eneste måde, vi kan komme derhen er, hvis vi udvider mulighedsrummet og omsætningen. Først i tilfælde af, at vi finder nye muligheder for indtjening bl.a. ved at styrke trafikken på websitet, kan vi opjustere den journalistiske profil. Det er netop vores målsætning, men vi er nødsaget til at gribe opgaven anderledes an end tidligere, og det håber vi, at der er forståelse for.

Vi ser vores engagement i BogMarkedet som en langsigtet investering, men vi er også iværksættere og BogMarkedet er en forretning. Derfor sker der ændringer. Vi er fuldstændig klar over, at ikke alle er glade for ændringerne, men vi regner med, at alle har en forståelse for, at BogMarkedet er en forretning, der i sidste ende kun kan eksistere, hvis omsætningen matcher udgiftniveauet.


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere