Kampen om opmærksomhed

Det bliver sværere og sværere for nye bøger at bryde igennem opmærksomhedsloftet, når antallet af udgivelser stiger år for år. Vi undersøger, hvordan nye bogudgivelser alligevel kan få opmærksomhed på det moderne bogmarked. 

At lade teksten tale for sig selv er passé. Forfatteren skal iscenesætte sit forfatterskab og brande forfatternavnet frem for at fokusere på sine bøger. Bøgerne bliver hurtigere en gammel nyhed, men forfatternavnet lever længere. Groft sagt.

Vi har talt med redaktionschef for Ulven og Uglen, Line Lybecker, samt forfatterne Lene Dybdahl, Pernille L. Stenby og Kristoffer Flakstad.

Forlagenes nye rolle

Forlagenes rolle i markedsføringshenseende er langt hen ad vejen blevet at sørge for, at forfatteren bliver set og opnår anerkendelse. Derfor har de en dialog med forfatteren omkring presse- og markedsføring af den kommende bog, hvor man blandt andet taler om relevante sociale medier som Facebook og Instagram.

Det er en samtale, der ofte starter flere måneder før udgivelsen, da de derved får afklaret budskaber og vinkler for promovering af bogen og forfatteren selv.

Line Lybecker, der er redaktionschef, direktør og medejer af forlaget Ulven og Uglen, giver udtryk for, at den nye tendens har givet forlaget en anden rolle:

”Erfaring har jo vist, at læserne er meget mere interesserede i at høre om og lytte til forfatteren i stedet for forlaget, så det er kun begrænset, hvad vi som forlag kan gøre. Vi oplever dog, at det gør en stor forskel, om forfatterne er aktive på sociale medier, og om de er til stede på de forskellige messer, så det opfordrer vi til, at de er.”

Ulven og Uglen har ifølge Line Lybecker andre vilkår end et stort forlag:

”Som lille forlag kan vi bestemt gøre nogle andre ting end de store forlag kan – ligesom vi selvfølgelig er begrænset på nogle andre områder.

Blandt andet kan vi bedre bruge en weekend eller to på messer eller andre arrangementer, fordi vi ikke skal bruge så mange penge på løn til eventuelle medarbejdere. Det betyder, at vi for eksempel kan tage til små lokale bogmarkeder med kun en enkelt forfatter eller selv holde foredrag til Kulturnatten eller lignende.”

 

Line Lybecker.

Forfatternes kamp for synlighed

”Tænk i PR og markedsføring fra dag 1. Og vær indstillet på at trække et kæmpe læs på den front, for forlagene har ikke kapacitet til at gøre det hele. Der sidder nogle super dygtige salgs- og pressemedarbejdere på de danske forlag, men de kan ikke servicere alle bogprojekter lige højt. Og en selvbiografi af grevinde Alexandra vil altid få mere opmærksomhed end beretningen om en fiskerkone fra Esbjerg,” fortæller forfatter og freelancejournalist Kristoffer Flakstad.

Han fortsætter:

”Derfor: på med arbejdshandskerne, og brug krudt på at tænke kreativt i forhold til markedsføring. Vær synlig på de sociale medier med kommentarer og fotos, der har relevans for din bog – og drop private opslag om dine børn eller din brunch med kæresten. Tænk ikke kun på de store medier, men også på små lokalaviser. De har ofte flere læsere, end man tror, og hvis man har skrevet en krimi, der foregår på en herregård uden for Assens, er det da oplagt at prøve at få omtale eller et interview i Lokalavisen Assens.”

Kristoffer Flakstad.

Et forfatterbrand kan være en del af markedsføringen:

”Jeg har opbygget et forfatterbrand, som adskiller sig fra mig som privatperson – mange forfattere laver ikke den skelnen og tør derfor ikke markedsføre sig selv, fordi de er bange for at irritere familie og venner på sociale medier,” fortæller Lene Dybdahl. Hun driver selv forfattermødestedet ForfatterForum på Facebook.

Hun fortsætter:

”Jeg anbefaler altid, at man skaber en særskilt forfatteridentitet på de sociale medier, så man med en god fornemmelse i maven kan markedsføre sig til dem, som har tilkendegivet, at de er oprigtigt interesserede i forfatterskabet.”

Lene Dybdahl.

Forfatterbrands kan opbygges på mange måder. Pernille L. Stenby forklarer, at det i bund og grund for hende handler om at turde være sig selv:

”Jeg får mest respons på at snakke om emner, der starter en dialog, og for at snakke om LGBT+ uden at være bange for, hvad folk ville sige til det. Min bog ‘Inkarnation’ handler jo om at finde sig selv, og det er noget, vi alle døjer med. Det er okay.”

”Så med andre ord får jeg mest respons ved at behandle folk med respekt, give trygge rammer og være mig selv. Jeg vil gerne have, at folk finder ud af, at de kan skrive til mig, hvis de har lyst, og at jeg ikke er andet end et helt almindeligt menneske. Altså at komme ned i øjenhøjde med andre.”

Sociale medier og nyhedsbreve 

Kristoffer Flakstad udgav kort før jul biografien ’Pensakʻ om Pensak Horowitz, og den var god at promovere:

”På det seneste har jeg skrevet mange opslag med teasere fra biografien ’Pensakʻ. Der er mange anekdoter at dele ud af, for hun har levet et fuldstændig eventyrligt og dramatisk liv oppe i Karen Blixen-ligaen – og det er oplagt at bruge Facebook og LinkedIn til at promovere bogen på den måde.” 

Som Pernille L. Stenby, der er forfatter til ʻInkarnation’, giver udtryk for, er det imidlertid ikke alle sociale medieplatforme, der er lige brugbare for hende:

”Jeg har lavet en Facebookprofil, men den har vist kun 80 følgere. Min Instagram har snart 800. Jeg tror, at det er en god idé at lægge sin energi i ét socialt medie, i hvert fald i begyndelsen. Jeg bruger en-to timer pr. Instagramopslag, og tanken om at bruge den samme mængde tid på specielle Facebookopslag … ja … Så meget fritid har jeg slet ikke. Instagram var et godt valg for mig, fordi det passer godt til min bogs genre (YA, LGBT+, fantasy), og fordi jeg laver mange visuelle, kreative ting, der gør sig godt på billeder.”

Pernille L. Stenby.

Nyhedsbreve er også noget, forfattere bør benytte. Lene Dybdahl fortæller:

”Mange forfattere ved ikke, hvorfor det kan være en fordel at have et nyhedsbrev, fordi de simpelthen misforstår konceptet – det tror, at nyhedsbreve drejer sig om nyheder. Navnet er meget misvisende og et levn fra 90’ernes virksomhedsnyhedsbreve.”

Lene Dybdahl fortsætter:

”I dag handler nyhedsbreve i langt højere grad om at lære sine læsere at kende og lære dem at kende én. Mit nyhedsbrev er én af grundpillerne i min markedsføring – vigtigere end Facebook og Instagram tilsammen. Med et nyhedsbrev kan jeg sælge mine ydelser direkte til mine følgere, og jeg er ikke afhængig af Facebooks eller Googles algoritmer.”

Forsidefoto: iStock.

 

 

  

 

 


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere