Kom ind i den rigtige kamp

Bogbranchen spiller en hård kamp om medieforbrugernes gunst, javel. Digitaliseringen ønsker ikke time-out, og spillereglerne er nye. Hvornår tager forlagene pigstøvlerne på?

Bogen har mistet sin førstefødselsret i mediebilledet, det er irreversibelt. Bogen har ændret status og er blevet ét blandt mange medietilbud – og den er næppe den bedste blandt ligemænd, når man spiller efter de gamle regler.  

Aviserne oplevede deres frie fald i 1960’erne, da fjernsynet vandt frem. Og bogbranchen – forlag i første række, men ingen går fri – risikerer det samme. I hvert fald hvis man skal tro Bog- og Litteraturpanelets dystre rapport, der udkom i sidste uge. De tørre tal siger, at danskerne læser mindre og mindre, og vi bruger mere og mere tid på noget andet. 

Dette skal forlagene være mere end bare bevidste om – de skal tage konsekvensen!

Skuden kan vendes. Det bedste argument er alle de spændende bogtitler, forlagene har udgivet i efteråret. Alle dem, du læser om i vores efterårsenquete BØGERNES HØJSÆSON.

Bøger er blevet markedsført på samme måde, siden Ruder Konge blot var en fjern drøm i Enkedronning Ruders far-mor-børn-leg. At fortsætte dén vej er den forkerte retning.

Elegancen får marketingsfolk løn for at opfinde, men jeg tror, at man i sin markedsføring meget tydeligt skal fortælle, hvad bøgerne kan – og som de andre medietilbud netop ikke kan.

Det, bøgerne er bedre end alt andet til, er fordybelse, at tilbyde dig en tænkepause fra hverdagens forvirrende trummerum, det er bøgernes positive betydning for børnenes opvækst, det udfoldede argument i en krum verden, det er afslapning, det trodsige nej til stress og så videre.

Folk i bogbranchen kan synge historien, og bogkøberne kan også.

Men har alle dem, der læser mindre og mindre, hørt sangen?


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere