Læsning boomer i alle aldersgrupper

Den digitale disruption, som de fleste i bogbranchen frygter, kan ikke eftervises, viser en analyse af det kæmpestore tyske bogmarked.

I det tyske brancheorgan Börsenblatt har man svært ved at få armene ned. Det går godt på et af Europas største bogmarkeder, i hvert fald når man spørger forbrugerne af bøger.

Resultaterne af den tyske udgave af konsulentfirmaets Deloittes rapport ‘Media Consumer Survey 2018’ er positive for bogbranchen.

Den frygtede disruption kan ikke anes, i stedet trykte og digitale medier fredeligt side om side. Og måske endnu bedre: Læsningen af bøger bliver mere og mere populær i alle aldersgrupper.

Börsenblatt fremhæver en række resultater fra rapporten:

  • Halvdelen (47 %) af de adspurgte læser i en bog mindst én gang om ugen, hvilket er en stigning på 4 % i forhold til den seneste undersøgelse fra 2016
  • Hver femte har dagligt en bog i hånden
  • De digitale bøger bliver mere og mere accepteret, eksempelvis streamer en femtedel af de voksne i årene midt-30´erne til midt-40´erne lydbøger ugentligt
  • E-bøger kannibaliser ikke på læsningen af trykte bøger

 

Deloittes rapport er baseret på en online-rundspørge med 2.000 deltagende medieforbrugere fra hele Tyskland i alderen fra 14 til 75 år.


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere