Langt hen ad vejen grydeklart

En gratis velsignelse eller en eller en udspekuleret influencer? BogMarkedet kigger nærmere på sponsorerede materialer.

Folkeskolen er ofte i bekneb for penge, når der skal indkøbes nye materialer. Derfor hilses sponsorerede materialer fra for eksempel Coop, Danfoss eller Novo Nordisk tit velkommen i undervisningen. Men hvem sikrer, at materialerne ikke er en lang skjult reklame med en skjult agenda om at påvirke elevernes forbrugsmønstre?

BogMarkedet taler med Karsten Boll, leder af PLC-Uddannelse & Læring i Vejle, om de gratis materialer og deres eventuelle agenda.

 

Ser du noget negativt i, at skolerne benytter sig af sponsorerede materialer fra for eksempel Coop, Danfoss, Novo Nordisk og så videre, og har du nogen til at se de sponsorerede materialer igennem, inden de sendes ud til skolerne i forhold til skjulte reklamer eller skjulte agendaer fra de betalende firmaers side?

”Det er svært at svare entydigt på. Jeg kan huske, at vi fik noget undervisningsmateriale, hvor der var sponsorat fra Coca Cola, og det er jo ikke så godt, når man samtidig gerne vil køre en sundhedsprofil.

Når vi modtager et materiale, så vurderer vi først og fremmest herinde på PLC-Uddannelse & Læring, om det ser fornuftigt ud. Derefter har vi gjort det, at vi i skolebibliotekssammenhæng har haft materialerne ude til anmeldelse af faglærere rundt omkring på skolerne. De har så givet deres vurdering af, om det var et lødigt materiale, eller om det ligesom havde en særlig agenda i forhold til at promovere et særligt produkt. Og det gør vi stadigvæk, hvis vi modtager et sponsoreret materiale.

Problemet er, er lærerne ikke har så meget tid til at anmelde mere, og det har mange konsekvenser, men det er en helt anden historie. Det er meget vigtigt, at materialet kommer igennem et filter hos os, så vi lige ved, hvad det er for noget.”

 

Karsten Boll.

Du tager ansvar for at se materialerne igennem via en uddannet faglærer, men ved du positivt, at de forskellige firmaer, der udgiver sponsorerede materiale, overholder markedsføringsloven?

”Jeg tror, at de store firmaer, der laver læremidler, har pædagogisk personale ansat til, at det bliver pædagogisk tilrettelagt, så skolerne vil bruge det, for hvis ikke det er det, så ryger det ud. Materialet skal også være brugbart i forhold til de mål, læreren sætter for undervisningen.

Læreren skal binde undervisningen op på mål, og hvis du får et materiale, hvor målene egentlig er beskrevet, så er det langt hen ad vejen grydeklart og brugbart for den enkelte lærer.”

 

Bør man, efter din mening, overfor eleverne understrege, at de skal arbejde med et sponsoreret materiale, og der dermed kan være en skjult reklame eller agenda i materialet?

”Jeg vil sige, at det kommer an på, hvilke produkter det er. Jeg erindrer, at vi sidste år fik et tilbud om, at nogle skoler kunne gå ind og blive en del af et skolevirksomhedsprogram. Det var der cirka fem skoler, der meldte sig til. Og så fik vi tilsendt fem trækasser, hvori der var chips.

Og i den sammenhæng ville jeg nok tage det op med eleverne og sige, at det er sponsoreret det her. Men jeg er ikke sikker på, at jeg ville gøre det, hvis det var for eksempel Danfoss eller Coop, fordi jeg mener, at de har en større etik, de kigger mere på: Hvad er det, vi gerne vil? At de så får nævnt, at Coop arbejder miljøvenligt og økologisk, det ser jeg ikke noget problem i.

Jeg mener også, at det må være op til den enkelte lærer, om man vil bruge materialet. Jeg er før stødt på et materiale, som jeg for eksempel synes, har været drøngodt, men når det så kommer ud på skolen, så bliver det ikke brugt, fordi man ude på den skole har en anden indgang til det materiale.

Og der må man regne med, at den enkelte lærer er kvalificeret til at vurdere, om materialet er brugbart for hans eller hendes klasse.”


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere