Larm for litteraturen

Bogpanelets seminar om bogbloggere kastede lys over et fænomen, der er blevet en fast del af det litterære kredsløb i løbet af den seneste håndfuld år.

”Mange finder inspiration [til læsning] i deres private bognetværk, også digitalt og på de sociale medier.” Sådan lød begrundelsen for at dykke ned i bogbloggernes verden fra Anne-Marie Mai, formand for Bogpanelet, der skal undersøge forandringerne i danskernes læsevaner.

Bogbloggere kommer og går, og der foreligger ikke egentlig statistik om fænomenet udover det, den enkelte blogger hiver ud fra sin egen backend. Så meget desto mere grund var der til at stikke fingeren i jorden ved dette digitale seminar om bogbloggere.

Nogle basale fakta fremkom dog i den halvanden time, som seminaret varede med to længere oplæg, fire kortere præsentationer af bloggere og spørgerunder styret af moderator Tore Leifer, kulturjournalist og tv-vært.

De fleste blogs skriver om skøn- og især genrelitteratur som krimier, fantasy og romance, og selv om mediet er digitalt, smiler kærligheden til trykte bøger, hverken e- eller lydbøger.

Og mens nogle bloggere er glade, litteraturinteresserede amatører, er mange bibliotekarer eller litterater, som lige så godt kunne have skrevet i aviser eller litteraturtidsskrifter – bloggernes image som altædende lavkvalitet bliver mere og mere uaktuelt.

Bevæggrunden for at blogge var meget forskellig, når man ser på de fire bloggere, som var inviteret til at fortælle om dem selv og deres blog:

En har sin blog som en hobby ved siden af sit fuldtidsarbejde; den næste er bibliotekar og henviser ofte til sin blog, når hun formidler til biblioteksbrugere; den tredje bruger sin krimiblog som et slags digitalt visitkort, da hun arbejder som freelancejournalist med speciale i netop krimier. Den sidste er redaktør i et blogkollektiv sammen med 25 andre. Hun er litteraturstuderende, og det er hende vel undt, hvis en uartikuleret bagtanke er at skabe sig relevant erfaring til CV’et med dygtig redigering.

Alle fire bloggere er kvinder, og det er primært kvinder, der læser litteraturblogs. Flere af bloggerne fremhæver desuden tilbagemeldinger fra eller dialog med de ofte trofaste bloglæsere/brugere.

 

Stor interesse

Interessen for at kigge nærmere på fænomenet var stor, og der var rekordmange tilmeldte til det digitale seminar, der i øvrigt hed ‘Bogbloggernes rolle i formidlingen af bøger’.

Ordet ‘formidling’ skal forstås på to måder, hvilket afspejlede sig i deltagernes sammensætning. Samtidig med det digitale seminar kunne man komme med input og deltage i spørgeskemaundersøgelser.

Her fremgik det, at en tredjedel af deltagerne kom fra biblioteksverden, mens den næststørste gruppe – cirka en femtedel – kom fra forlag.

Mens førstnævnte gruppe nok især var nysgerrig på, hvordan bogblogs kunne bistå dem i formidlingsarbejdet overfor lånerne, var forlagsfolkene uden tvivl mere interesserede i at høre om en ekstra marketingskanal, der kan bringe deres bøger ud over rampen. 

 

Webaristokratiet

Ifølge Anne-Marie Mai har bogbloggerne ”bidraget til en fornyelse af bogverden.” Det var alle enige om – men ikke om, hvordan disse så skal karakteriseres.

Dagens første oplægsholder var Gry Høngsmark Knudsen fra Forsknings- Udviklingscenteret UCL Erhverv. Hun forsker i sociale medier. 

Almindelige menneskers brug af internettet har over to årtier på benene. I starten var medieforskerne positive: Internettet betød en demokratisering, hvor flere kunne komme til orde udenom de traditionelle kanaler som aviser, radio og tv, hvor taletiden var og er begrænset.  

Efterhånden er forskerne blevet mere kritiske, og nogle webstemmer fylder mere end andre, nemlig de såkaldte influencere, der udmærker sig ved at præsentere sig som en blanding mellem kendisser, vi gider at følge, og helt almindelige mennesker, hvor vi stoler på deres anbefalinger.

De spiller på deres personlighed og lægger gerne deres præmisser frem – ganske som bogbloggerne gør. Dette står i tydelig kontrast til de mere tilbagetrukne avisanmeldere, der giver indtryk af forestillet objektivitet i bedømmelsen af en bog.

Influencerne står midt mellem glade amatører og professionelle, hvor mulighederne for nemme penge er mange: der dels er reklameindtægter fra bannere, skjult reklame i form af begejstrede artikler om et produkt, såkaldt native content med link-building og affiliate marketing med backlinks til webshops.

Og bogbloggerne kan over én kam anskues som influencere, lod hun lettere polemisk forstå.

--- 

Screenshot af ordstyrer og deltagere. Bogpanelets formand, Anne-Marie Mai, er nederst til højre under Tore Leifer.

---

Kommercielle kræfter?

Gry Høngsmark Knudsen stod alene med sin tolkning. Alle andre oplægsholdere holdt på, at bogbloggerne er drevet af passion for bøger og litteratur, ikke ussel mammon.

Ikke desto mindre bragte indledningsforedraget emnet penge og/eller anden aflønning på banen, så det dukkede op med jævne mellemrum i løbet af de næste fem kvarter.

Konfronteret med afvisningen svarede Gry Høngsmark Knudsen med et mildt ulvesmil, at det måske skyldtes, at bogbloggerne endnu ikke havde fundet ud af, hvordan de kunne kapitalisere på en kulturverden, hvor pengene som oftest er små.

Men at penge indirekte kan spille ind, er ikke usandsynligt. På Facebook-fora tilegnet fælleshjernens hjælp til selvudgivere har denne profil flere gange stødt på artikler om, hvordan folk med hjemmesider og blogs nemt kan tjene på affiliate-programmer fra danske webboghandlere. Bannerreklamer og native content på populære, velbesøgte blogs er også tænkeligt.

 

Bloggere som supplement

Forlaget Modtryk benytter sig – ligesom mange andre danske forlag – flittigt af bogbloggere, fortæller pressechef Marie Hastrup Sørensen. Man gjorde det allerede inden, hun kom til forlaget for syv år siden.

Hun har ingen målinger på en eventuel bloggereffekt, men kun mavefornemmelser. Ingen ved, hvor langt man når ud.

Bogbloggere ”er gode til at lave larm omkring litteraturen,” hvilket gør dem til et godt supplement til de traditionelle avisanmeldelser (er forholdet efterhånden omvendt?). I hvert fald er det ikke en enten/eller-situation, men både/og. ”Jo flere steder, vi kan være, jo bedre.”

Marie Hastrup Sørensen har en liste med bloggere, som hun sender en pressemeddelelse til, når forlaget udgiver nyt. Bloggerne vender tilbage, hvis de ønsker et anmeldereksemplar. Efterhånden kender hun dem og deres smag, så hvis en relevant blogger i forhold til en udgivelse ikke svarer, kan hun finde på at skrive igen til vedkommende.

Omvendt ville hun aldrig forsøge at påvirke indholdet af en dårlig anmeldelse. Allerhøjst er det sket, at hun har bedt bloggeren om at rette i fejlagtige oplysninger af graverende karakter.  

Bloggerne modtager kun anmeldelseseksemplarer af bøgerne, aldrig honorar. Til gengæld bliver bloggerne fra tid til anden inviteret til forfatteraftener på forlaget. Formålet er, fortæller hun, at bloggerne får et mere personligt kendskab til forfatterskabet, så nuancer træder tydeligere frem på de forskellige blogs.

Mange spørgsmål fra seminardeltagerne blev besvaret undervejs, men hoveddelen kunne ikke besvares af tidsårsager. I alt 26 stod ubesvarede tilbage, herunder flere spørgsmål om, hvorvidt bloggeres vurderinger også inddrages aktivt i forlagenes redigering af kommende titler.

Tak for et godt seminar!

---

Seminaret kan streames her.

---

Forside: Screenshot. Deltagerne i seminaret kunne mellem to programpunkter skrive deres personlige stikord om fænomenet bogbloggere, som så blevet publiceret på en virtuel opslagstavle.  

 

 

 


Kommentarer

    • 19/06/2020
    • Kl. 14:28
    • Peter S.
    Jeg synes det er en skam, at Kasper Håkansson og hans blog https://bognoter.dk/ ikke var inviteret med til dette seminar. Der er tale om en formidabel blog, som er alt andet end populistisk såvel som der ikke er det ringeste spor af noget som helst "influencer"-agtigt over bloggen. Efter afslutningen på et langt arbejdsliv var det mit ønske igen at kaste mig 100% over litteraturen, som altid har været en stor glæde for mig. Jeg ledte efter inspiration - højt og lavt - i måneder, og fandt krimianmeldere en mass, en masse meget populistiske influencerer som bestemt ikke viste mange tegn på videre indsigt i litteraturen, snarere i eget ønske om at promovere sig selv, flere der kaldte sig bogbloggere men dog kun fandt et umagen værd at afskrive flappen bag på bøgerne osv. osv. Kasper anmelder den lidt smallere litteratur (jeg hader indtrykket smal litteratur) - anmeldelser som ikke bare er yderst sobre, men også og især giver et helt anderledes fascinerende og dybt indtryk af de anmeldte bøger end hvad ellers er fremherskende. Jeg synes at alle litterært interesserede fortjener og bør unde sig selv et kig (som vil blive langt) på Kaspers bogblog.
Du skal være logget ind for at kommentere