Lektørudtalelserne fra IBC til DBC

En institution i dansk bogbranche har skiftet ejer Et magtfuldt instrument til indkøb af bøger skal have udvidet sine funktionerAf Nils BjervigI en pressemeddelelse den 4. januar fra DanskBiblioteksCenter giver man noget af baggrunden for det ejerskifte, som lektørudtalelserne har undergået.I et kancellisprog, man efterhånden troede udryddet, peppet op...

En institution i dansk bogbranche har skiftet ejer Et magtfuldt instrument til indkøb af bøger skal have udvidet sine funktioner

Af Nils Bjervig

I en pressemeddelelse den 4. januar fra DanskBiblioteksCenter giver man noget af baggrunden for det ejerskifte, som lektørudtalelserne har undergået.
I et kancellisprog, man efterhånden troede udryddet, peppet op med elementer fra managementsprog, hedder det:
“IBC’s frasalg af Lektørudtalelserne er begrundet i et ønske om at implementere en fokusstrategi imod IBC’s oprindelige forretningsgrundlag, dvs. levering af klargjorte medier, serviceydelser m.v. til bibliotekssektoren. Det fremtidige IBC skal bygge på de 3 strategiske forretningsområder, Boghandel, Logistikydelser og Produktion (Biblioteksklargøring).”
Lidt klarere står DBC’s mål: “… med overtagelsen at styrke DBC’s rolle som informationsleverandør til bibliotekssektoren.”
Overtagelsen kommer ikke til at berøre de ansatte, der fortsætter uændret i DBC-regi. Det gælder både lektører, lektørudvalget og det redaktionelle personale.

Videreudvikling af lektørudtalelserne
Det mest interessante i meddelelsen er, at det overvejes at videreudvikle lektørudtalelserne til en udvidet titelinformation i bibliotekernes fælles database, DanBib og i Bibliotek.dk, internetservicen, der ligger gratis tilgængelig.
Hvilke overvejelser ligger der om denne videreudvikling? spurgte vi Heddi Mortensen, salgs- og markedschef i DBC. Hun siger:
“Det har et stykke tid været anbefalet at adskille funktionerne ‘leverandør af materialer’ og ‘udbyder af information om samme materialer’. Det kan jo give habilitetsproblemer i princippet at have dem samlet. Med overgangen til DBC er denne adskillelse en realitet.”
Men videreudvikling må vel betyde, at lektørudtalelserne skal ændre karakter, fx have mulighed for at give egentlige kvalitetsvurderinger. Det er ikke tilladt under de nuværende retningslinjer for udarbejdelse af udtalelserne.
“Vi har endnu ikke haft tid til at lægge en strategi for denne produktudvikling,” siger Heddi Mortensen. “Vi skal først i tænkeboks. Indtil videre fortsætter retningslinjerne uændret.”
Er købet blot en strukturændring, eller er det et udtryk for en forretningsmæssig prioritering?
“Vi har købt lektørudtalelserne, for at det skal være en god forretning. Det skal kunne betale sig for os. Men vi har endnu ikke fastsat prisen for 2001 på grund af de forhandlinger, der først for nylig er blevet afsluttet.” (I 2000 kostede et A-abonnement inkl. cd kr. 5.465 for det første og kr. 4.815 for efterfølgende abonnementer, red.)

Lektørudtalelser ad elektronisk vej
Til slut kunne Heddi Mortensen oplyse, at der er planer om at levere lektørudtalelserne elektronisk – mod betaling. Det vil give en hurtig levering, og den kan gradueres med enkelt- og flerbrugersystemer. Men planerne er foreløbig kun planer.
4/5 2001

Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere