Litteraturens delebørn

Der er ingen tvivl om, at det er svært at leve af et forfatterskab i Danmark. Selvom du mestrer dit håndværk, så er det svært at omsætte sine evner til kroner og ører i et begrænset marked som det danske. Det får mange forfattere til at efterprøve alternative publiceringsmetoder, og det samme gør de små forlag.

Forlagene er generelt presset på økonomien, særligt de små forlag, så reelt set kan kun de store etablerede forfattere være sikre på, at deres næste bog sælger tilpas mange bøger, så de kan investere fuld tid i deres kommende værk.

Det får mange forfattere til at efterprøve alternative publiceringsmetoder, og det samme gør de små forlag.

En forfatters nomadeliv

Mange forfattere med flere udgivelser bag sig lever forlagsmæssigt et nomadeliv, hvor de i samarbejde med små forlag udgiver alternative udgivelser, som måske i første omgang er tilegnet bibliotekerne, og i næste omgang skal være med til at profilere forfatterens samlede katalog. En enkelt forfatter kan sagtens udkomme på tre til fire forlag henover en kort periode. Det kan f.eks. være af genremæssige årsager, at en forfatter vælger flere forlag, men det kan også være den simple årsag, at man selv som forfatter med flere udgivelser bag sig ikke kan være garanteret en udgivelse på sit tidligere forlag, så forfatteren er på konstant udkig efter et forlag, der er interesseret i at poste penge i en udgivelse.

Forlagene er dog generelt glade for samarbejdet med forfatternomaderne, fordi de præcis ved, hvad der kræves af dem. De er selv med til at promovere deres bøger, og de bliver ikke skuffet over salgstal, der ikke sniger sig over 1.000 eksemplarer. Litteraturens delebørn skaber derfor glæde ved en masse små forlag, der får muligheden for at prøve kræfter med en professionel forfatter, der er stilsikker og har en klar og realistisk forventning om, hvad der leveres af et forlag. Men det er hårdt arbejde at udgive bøger, og ofte må et lille forlag begrænse sig til en håndfuld titler om året.

Mød A. Silvestri , forfatteren med de mange forlag

Silvestri er en af de forfattere, der er udkommet på flere forlag. De sidste seks selvstændige udgivelser er kommet på fem forskellige forlag. De varierende forlag skyldes ikke dårligt samarbejde eller dårligere salgstal end forlagene er vant til. Generelt kan han vælge og vrage mellem de små forlag, der alle gerne vil udgive Silvestri, hvis de har plads i deres udgivelsesprogram.

Selvom Silvestri er en flittig forfatter, der får udgivet praktisk talt alt, han skriver, så er der ikke penge til at leve af sit forfatterskab. Det selvom Silvestri har modtaget Niels Klim-prisen tre gange og fået arbejdslegat fra Statens Kunstfond to gange, hvilket er tæt på unikt for en forfatter, der bevæger sig i det genre-univers, som A. Silvestri gør. Derfor kræver forfatterskabet alternative metoder for fremtidige udgivelser.

”Siden jeg begyndte at skrive, har jeg medvirket i mange antologier,” siger Silvestri, ”og hver gang var en fornøjelse. Desværre har antologier kort levetid, og det ærgrede mig, at mange gode historier forsvandt ud i glemslen. Derfor fik jeg idéen med at samle nogle af mine bedste noveller i en håndfuld samlinger, og fordi det er sammenbragte børn, var det også kun passende at jeg så mig om efter en alternativ måde at få dem udgivet på.”

I denne uge udkommer Silvestris novellesamling Sand og sten, stål og glas. Det er første gang, at han udkommer på forlaget Calibat, men lige præcis med denne udgivelse strækkes delebegrebet endnu længere, for e-bogen udkommer på forlaget DreamLitt. Som forfatter er det en alternativ måde at tænke udgivelse. At vælge forlag efter, hvilket format de er gode til at sælge. Calibat og DreamLitt har sagt ja til at udgive en række novellesamlinger i samarbejde med A. Silvestri . Alle novellerne har tidligere været udgivet i antologier, på websites i blade og magasiner, men nu bliver de samlet til en serie samlinger, som udkommer løbende på de to nu samarbejdende forlag. Dog er der i hver samling en helt nyskrevet novelle, så de, der har fulgt Silvestris forfatterskab fra begyndelsen også får noget, de ikke før har læst.

Nyt samarbejde er også eksponent for en forlagstendens

Samarbejdet mellem de to forlag og A. Silvestri om denne udgivelse er unik på det danske bogmarked, men det viser hvilke veje de små forlag er villige til at gå for at få en udgivelse til at hænge økonomisk sammen. Det handler om kernekompetencer, og hvordan forlagenes kræfter bedst kan udnyttes i forhold til en enkelt forfatter.

Der er ikke nogen små forlag i Danmark, der reelt set er rentable, og derfor vil den danske bogbranche i større stil se samarbejder på tværs af forlag i stil med Silvestris Sand og sten, stål og glas. Samkøb af rettigheder fra udlandet, samudgivelser af profilerede debutanter og udgivelser med splittede rettigheder som i dette tilfælde. Flere små forlag samarbejder allerede på forskellige parametre, f.eks. med at sende manuskripter til hinanden, når et godt manuskript måske ikke passer ind i forlagets udgivelsesprofil eller ved at dele korrekturlæsere, coverdesignere eller andre kerneopgaver imellem sig.

Deleøkonomiens tankegange er på vej ind i forlagsbranchen, og vi vil i de kommende år se mange flere forsøg på at dele risiko og indtjening mellem flere forlag. 


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere