Lix er i luften: Men uden danske forlag

Teknologihuset Lix Technologies har åbnet for 30.000 studiebøger via deres nye streamingtjeneste. Men de danske forlag glimrer indtil videre ved deres fravær.   

Tirsdag middag i denne uge åbnede en ny, innovativ salgsplatform for e-bøger i Danmark. Her lancerede Lix Technologies officielt deres streamingtjeneste, hvor studerende via abonnement kan få adgang til billige studiebøger.
Dermed blev det muligt for danske studerende at downloade Lix, som både sælger studiebøger og fungerer som samarbejdsværktøj for studerende. Men lige så hurtigt som programmet blev downloadet, lige så hurtigt indløb de første forespørgsler fra studerende også hos tjenestens kundeservice. ’Hvor bliver de danske titler af?’
”Det er lidt en afmonteret løsning, kan jeg godt være ærlig at sige. De danske forlag har kun lagt enkelte bøger på. Det er frustrerende for os, fordi vi kan se, at vores brugere efterspørger de danske bøger rigtig meget,” siger Camilla Hessellund Lastein, iværksætter og grundlægger af Lix. 

”Forlag har intet at tabe”
Hos Lix er man fortsat i gang med forhandlingerne med de danske forlag om samarbejde. Selvom rigtig mange studiebøger i dag er på engelsk og ikke udgivet af danske forlag, er det helt afgjort en streg i regningen for iværksætterne hos Lix, at kunderne her i opstarten søger forgæves efter de danske titler, medgiver Camilla Hessellund Lastein. Men hun tror og håber, at der sker fremskridt i forhandlingerne inden for nærmeste fremtid.     
”Forlagene er bekymrede for, hvilken indvirkning en spiller som Lix vil have på deres forretning. Det forstår jeg godt, for de har selvfølgelig øje for deres forretning. Men vi betaler jo samme pris for deres bøger, som andre boghandlere, så de har i virkeligheden ikke noget at tabe,” mener Camilla Hessellund Lastein.  
Kan I overhovedet etablere Jer her i Danmark, hvis de store forlag ikke medvirker?
”Ja, det mener jeg godt. Der er virkelig meget universitetsmateriale på de studerendes pensumlister, som er engelske titler. Det har vi rigtig meget af,” siger Camilla Hessellund Lastein. ”Vi har også lavet interviews med 350-400 studerende, som fortæller, at de er villige til at bruge Lix, selvom vi endnu ikke kan tilbyde hele deres pensumliste.”

Aftale med Gardners Books
Gennem en aftale med den britiske virksomhed Gardners Books har Lix kunnet tilføje engelske titler fra 350 udenlandske forlag til tjenesten. Gardners er en såkaldt bog-aggregator, som formidler rettigheder til mere end 400.000 bøger.
Ved siden af denne store udbyder er det også lykkedes Lix at indgå aftaler med ”syv ud af de ti mest centrale udgivere” af engelsksproget undervisningsmateriale. Blandt andre Wiley og Palgrave.      
Lix samarbejder i øvrigt med teleselskabet Telmore, Magistrenes A-kasse og Vestjysk Bank. Hos disse partnere integreres medlemskab hos Lix i studiepakker til unge kunder – lidt som Mofibo også har gjort det i samarbejder med Telmore, TDC og YouSee.
Nu er den fremadrettede udfordring for Lix at få så mange brugere som muligt til tjenesten gennem en stor, forestående markedsføringskampagne, som nu skydes i gang – men måske endnu vigtigere at få de danske forlag med på vognen. 

Fakta: Konceptet på Lix
  • Lix Technologies er et teknologihus, som har udviklet en ny streamingtjeneste til universitetsstuderende.
  • Her kan de købe billige studiebøger og udveksle noter mv. ved hjælp af forskellige samarbejdsværktøjer.
  • Det koster 29 kr. i abonnement pr. måned for de studerende at få adgang til Lix’ læringsplatform med de mange features.
  • Lix betaler forlagene for hver eneste bog, der sælges, og lægger ingen margin på indkøbsprisen, når bøgerne videresælges til brugerne. Dermed skal Lix tjene sine penge på det månedlige abonnement og er derfor afhængig af at skaffe mange brugere. Konceptet minder dermed mest om det, bogbranchen kender fra fordelsklubben Plusbog.dk.
  • Lix har pt. 30.000 undervisningsbøger på tjenesten – fortrinsvis engelsksprogede titler.
  • Lix mærkesager er blandt andet at bekæmpe brugtbog-markedet og at forhindre piratkopiering af e-bøger vha. tjenestens avancerede sikkerhed. 

Sådan formidler Lix sig til målgruppen i ny video til markedsføring. Kilde: Lix 

Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere