Lix er studiebøgernes Spotify

22-årig iværksætter fik idéen og rejste tre mio. kroner til at lave en streamingtjeneste for studiebøger. Nu er Lix snart klar til at lette de studerendes skoletasker og pengepunge. Men også forlagene vinder på iværksættervirksomhedens koncept, forklarer Camilla Hessellund Lastein. 

Iværksætteren Camilla Hessellund Lastein har rejst tre mio. kroner og kan snart præsentere en ny streamingtjeneste med fagbøger. Sådan vil hun bekæmpe brugtbogs- og piratkopieringsmarkedet for lærebøger. Lix – som tjenesten hedder – skal nemlig kanalisere tabte markedsandele tilbage til forlagene.
”Jeg fik idéen, da jeg selv var studerende på handelshøjskolen og skulle slæbe mine bøger frem og tilbage fra undervisning og gruppearbejde. Nogle dage skulle man have alle bøger med, og det var nærmest ikke muligt. Jeg synes, det var irriterende at skulle prioritere mellem bøgerne, og jeg manglede også at kunne søge i bøgerne i eksamenssituationer,” fortæller Camilla Hessellund Lastein.
Sådan opstod idéen til den forretningsmodel, der i dag er tæt på at være realiseret. Iværksætteren beskriver selv Lix som studiebøgernes Spotify – en streamingtjeneste som studerende kan abonnere på og derigennem få adgang til alle titlerne på studiets pensumliste.

Droppede studiet for drømmen
Det er små to år siden nu, at arbejdet begyndte. Dengang hed forretningsidéen Unipegma, og Camilla Hessellund Lastein forlod i januar 2014 sit studie på Handelshøjskolen i Aarhus og satsede alle sine spareskillinger og et banklån på at realisere idéen. 
”Det gav godt nok et lille sus i maven, da jeg meldte mig fra på studiet. Men det virkede bare fuldstændig rigtigt og naturligt. Når jeg kigger tilbage nu, kan jeg se, at det var den helt rigtige beslutning,” siger hun.
Uden den mindste viden om bogbranchen overhovedet greb Camilla Hessellund Lastein tilbage i 2014 telefonen og ringede til Bog & idé. Hun gik i gang med at researche markedet for undervisningsbøger og fandt hurtigt ud af, at det er meget svært at få indsigt i bogbranchens tal, hvad angår salg og produktionsomkostninger.

Mislykket samarbejde
Arbejdet med at få en drøm om en streamingtjeneste til at blive virkelig er ikke helt enkelt. Et mislykket samarbejde med en it-partner sugede startkapitalen ud af projektet i løbet af 2014, uden at der blev skrevet én eneste linje kode til softwaren. I slutningen af året indså Camilla og forretningspartneren Kasper Enggaard Krog, at de måtte ud af samarbejdet med it-partneren.          
”Det forsinkede projektet en smule, og det var nogle dyre lærepenge. Men der var ikke andet for end at komme op på hesten igen og så videre,” siger Camilla Hessellund Lastein.
Det forliste samarbejde med it-partneren fik også den konsekvens, at hun og partneren måtte lukke Unipegma og starte et nyt selskab op – dog baseret på fuldstændig samme idé. Sådan kom navnet Lix til, og med it-partneren ude af billedet kom investorerne.

Tre mio. fra investorer
Tre millioner kroner har Vækstfonden og to private investorer siden skudt i Lix. Dermed blev der råd til at hyre egne udviklere, og i løbet af 2015 har tjenesten taget form. 
”Vi har været i dialog med de fleste forlag. Det har været svært som en lille nystartet virksomhed på 7-8 mennesker at overbevise de store forlag om, at vi sammen skal ændre i deres kerneforretning. Men nu er det begyndt at give pote,” siger hun og fortsætter:
”Vi er ved at have vores software klar og har indgået aftaler med en række nationale og internationale forlag.”
Lix er dermed ved at være klar i en beta-version. Endnu er der ikke så mange titler på tjenesten, men de kommer i løbet af efteråret, fortæller iværksætteren.

Nogle forlag er skeptiske
For Camilla Hessellund Lastein er visionen, at fremtidens lærebøger bliver digitale og solgt via Lix – eller andre forhandlere – mens forlagene fremover kan nedskalere de fysiske oplag og dermed reducere omkostninger samtidig med, at piratkopiering mindskes. Men endnu er der altså aftaler, der mangler at blive lukket.
”Man kan ikke få hele sin pensumpakke på Lix endnu, men det regner vi med, at de studerende kan fra forårssemesteret. Vi er i dialog med de fleste store danske forlag. Nogle er mere skeptiske end andre,” siger Camilla Hessellund Lastein, som dog ikke kan gå i detaljer omkring, hvilke forlag der er med, og hvilke der mangler.
Selvom det er en udfordring for Lix, når nogle forlag er skeptiske, og hvis titler dermed endnu ikke kan tilbydes de studerende, er der ikke nogle enkelte aktører, der kan spænde ben for streamingtjenesten, forsikrer hun. 
”Nogle forlag ser det som et faretruende initiativ, der vil kannibalisere markedet. Men det er slet ikke det, vi vil. Vi vil gerne samarbejde med forlagene om at bekæmpe piratkopiering og salg af brugte lærebøger.”

Lix: Vi tilbyder forlag besparelser og data
Camilla Hessellund Lastein peger i stedet på de mange fordele, som Lix ifølge hende vil indebære for forlagene:
”Vi gør det nemt for forlagene at distribuere digitalt. Sådan kan vi hjælpe dem til at spare på udgifter til både tryk, lager, markedsføring og destruktion af restoplag. Det har vi allerede fået meget ros for, og det er også derfor, tror jeg, at de store forlag vil arbejde sammen med os.”
Lix vil også tilbyde forlagene data, der kan fortælle, hvor meget og på hvilke universiteter og uddannelseslinjer forlagenes bøger bliver brugt. Sådan kan forlagene ifølge Camilla Hessellund Lastein se tendenser i relation til piratkopiering og videresalg af brugte bøger fra det ene uddannelsessted til det andet.    
”Vi giver forlagene en masse data tilbage, som de kan reagere på. For eksempel har vi en geografisk markedsmætnings-funktion, som kan fortælle, hvis et forlag er underrepræsenteret på et givent universitet. Det kan så give anledning til at undersøge, om der eksempelvis finder piratkopiering sted.”

Hackere tester sikkerhed
Lix sammenlignes af Camilla Hessellund Lastein med Spotify, men kan også forklares som et ’fagbøgernes Mofibo’. Tjenesten kommer til at fungere sådan, at bøgerne krypteres, så de kun kan benyttes på Lix egen platform, hvorfra de streames af brugerne.
Sikkerheden i forhold til piratkopiering er i sagens natur noget, der ligger folkene bag Lix meget på sinde. Derfor lader Lix sig blandt andet ’crowdhacke,’ hvilket vil sige, at hackere i en testfase bliver bedt om at forsøge at bryde tjenestens sikkerhed med det formål at påpege brister i data-sikkerheden.     
”Flere forlag har måttet trække digitale fagbøger tilbage, fordi de er blevet piratkopieret og delt. Det går jo ud over omsætningen, og det er ærgerligt, at den digitale udvikling bremses. Så det vil vi gerne gøre noget ved – det bliver nemmere for alle.”

Klar i starten af 2016
Lix udgøres lige nu af stifter Camilla Hessellund Lastein, hendes partner Kasper samt tre udviklere, en designer, en studentermedhjælper og nogle praktikanter. Iværksættervirksomheden holder til lige uden for Aarhus centrum, og her forventer man, at tjenesten vil være helt klar til lancering, når universiteterne indleder forårssemesteret omkring februar 2016.
Prisen for et abonnement vil variere alt efter, hvilke typer bøger, man har behov for. Der en nemlig, som Camilla Hessellund Lastein forklarer, meget store prisforskelle på de forskellige studiers pensumlister. Men på Lix håber man at kunne tilbyde abonnementer til en månedlig pris på mellem 200-300 kroner til de fleste studerende.

Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere