L&R sprøjter e-bøger ud

Lindhardt og Ringhof kunne i fredags præsentere det bedste årsresultat nogensinde. Det sker efter et år 2015, hvor forlaget har investeret et tocifret millionbeløb i sit ambitiøse digitaliseringsprojekt. ”Vi bygger fremtidens forlag,” siger Lars Boesgaard.

2015 var året, hvor forlagshuset Lindhardt og Ringhof lancerede sit store, ambitiøse digitaliseringsprojekt og dermed officielt satte alt ind på at tage førertrøjen som Danmarks digitale forlag nummer ét. På trods af de massive investeringer i digitalisering kunne forlaget alligevel præsentere det bedste årsresultat nogensinde i fredags.     
”Jeg er rigtig godt tilfreds, for det er nogle seriøse investeringer, vi har gang i. Når vi både kan holde en fornuftig indtjening og samtidig har råd til at fremtidssikre vores forretning, så er det en rigtig god fornemmelse,” siger adm. direktør Lars Boesgaard til BogMarkedet.   
Hvordan er det lykkedes at skabe det bedste resultat nogensinde samtidig med de her investeringer?
”Det er fordi, vi efterhånden har rigtig godt styr på forretningen. Det er dét, det handler om. I de sidste fem år har vi bygget et nyt forlagshus – og nu virker det. Det er også derfor, vi kan lave 120 e-bøger om ugen, som vi gør i øjeblikket. Det kræver en organisation, som er rigtig, rigtig dygtig. Sådan en organisation har vi nu,” siger Lars Boesgaard.

Bygger ”fremtidens forlag”
Forlagsdirektøren understreger, at digitaliseringsprojektet i 2015 har repræsenteret en udgift på et tocifret millionbeløb.
”Det er rigtig dyrt, det vi laver. Og selvfølgelig kunne vi have klaret os langt bedre (i regnskabsåret 2015, red.), hvis vi ikke havde gjort det. Men vi gør det jo, fordi vi tror på, at vi bygger fremtidens forlag.”
Indtil videre, forklarer Lars Boesgaard, kan man kun aflæse udgifterne til det store digitaliseringsprojekt i regnskabet for 2015. Det er for eksempel i kraft udgifter til mange nye ansatte. Det har været dyrt at bygge den kapacitet op, bekræfter han.
Men nu er de indledende manøvre overstået, og på Lindhardt og Ringhof forventer man, at digitaliseringsprojektets upside for alvor vil begynde at afspejle sig inden for de næste par år.  
”Det, der kommer til at ske nu, er, at vi vil få en meget central rolle på det danske, digitale bogmarked. Det er ikke noget, vi kan aflæse som et positivt resultat fra den ene dag til den anden. Vi er stadig i en opbygningsfase.”

Forventer vækst på alle udgivelsesområder i 2016
Kigger man på forlagets tal for de seneste fire år, er det bemærkelsesværdigt, at årsresultatet stiger år for år – også i 2013 og 2015 hvor omsætningen falder. Årsager til den lavere omsætning i 2015 er blandt andet, at forlagshuset ikke har lanceret nye, digitale undervisningssystemer dette år, og hertil kommer, at forlaget har valgt at skubbe en række store udgivelser til detailsalget ind i 2016, forklarer Lars Boesgaard om faldet i omsætningen.
”Det handler meget om, at der simpelthen var færre, store udgivelser i 2015, og det er også derfor, vi forventer, at samtlige udgivelsesområder vokser i 2016,” siger han.
Men hvordan kan det så lade sig gøre at lave det bedste årsresultat nogensinde i 2015?
”Det er, som jeg siger: Fordi der på Lindhardt og Ringhof sidder rigtig mange dygtige mennesker, som forstår, at hvert eneste tandhjul skal gribe ind i det næste. Og det er kun derfor, det lader sig gøre.”     



Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere