Lydbøger har revolutioneret Mofibo

Se, hvordan lydbøgernes indtog på abonnementstjenesten præger ’Mofibos døgnrytme’.

Lørdag den 27. juni kunne abonnementstjenesten Mofibo fejre sin to-års fødselsdag. Tjenestens andet leveår har budt på store forandringer – Mofibo er gået ind i Sverige, er ved at forberede en lancering i Holland senere i år og så blev der som bekendt åbnet for lydbøger på tjenesten i februar. Og lyden har betydet forandringer i selve tjenestens væsen:    
”Den 23. februar i år satte vi lyd på, og det har været en mindre revolution for os. I løbet af to uger overgik forbruget af lydbøger på tjenesten forbruget af e-bøger. Det gik virkelig hurtigt,” sagde Mofibos Content Manager Søren Brinch Vestergaard på BogMarkedets nyligt afholdte kursus om lydbøger.
Han kunne blandt andet berette, at kundesammensætningen siden da har ændret sig på Mofibo, sådan at andelen af segmentet fra 18-45 år er vokset dramatisk. Det er lyden, der rammer de unge, fortæller Søren Brinch Vestergaard.
Siden tjenesten i februar tilføjede et udvalg på 5.000 lydbøger, har man på Mofibo kunnet se, hvordan gennemsnitsalderen på tjenestens brugere er faldet med ti procent. Og i dag kan Mofibo tilmeld konstatere, at 70 procent af alle nye kunder kaster sig over sortimentet af lydbøger.

Mofibos døgnrytme
Content Manager Søren Brinch Vestergaard fortæller også, hvordan ’Mofibos døgnrytme’ viser, at mens e-bogen stadig er førende sent på aften, når det gælder godnatlæsningen, benytter mange brugere derimod lydbøgerne til og fra arbejde – tidligt om morgenen og ud på eftermiddagen.  
”Vores profil er, at vi passer ind i det moderne menneskes travle liv, hvor vi alle sammen har smartphone eller tablet med på farten. Også i kraft af Netflix og HBO er vi mere end nogensinde historie-væsner, der sluger underholdning hele tiden. Det handler om at finde en måde at gøre disse historier tilgængelige for folk i en hverdag, hvor mor og far arbejder ude, og der er børn, man skal tage sig af, når man kommer hjem,” siger han.
I modsætning til de mange nye kunder, der livligt shopper rundt mellem lydbøger og e-bøger, findes der også en mere hård kerne på ca. 30 procent af brugerne, som trofast holder sig udelukkende til e-bøger. Se i diagrammet herunder, på hvilke tider af døgnet henholdsvis lydbøger og e-bøger optager flest brugere på Mofibo.

Dette diagram viser ’Mofibos døgnrytme’. Lydbøgerne benyttes i særlig høj grad i tidsrummet mellem klokken 7 til 9 om morgen og igen ud på eftermiddagen, hvor folk transporterer sig til og fra arbejde. Men i de sene aftentimer er det e-bogen, der er mest benyttet. Kilde: Mofibo.  

Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere