Norsk krimifestival sætter rekord

Ingen danske krimiforfattere deltog i den norske hovedstad.

    
Lokalet er stopfyldt fredag morgen lidt i ti, hvor der gøres klar til anden dag af den norske ’Krimfestival’. Emnet er ”research”, hvor fire norske forfattere fortæller om, hvordan de sikrer sig, at deres skildring af et miljø eller en drabsmetode er realistisk og troværdig.
Stedet er bogcafeen i stueetagen hos Cappelen Damm, der størrelsesmæssigt er Norges svar på Gyldendal med 1.500 udgivelser i år. Herunder en pæn den af de største norske krimiforfattere. Der er plads til cirka 100 i dette lokale, men der er intern tv-transmission af debatten til et andet café- og restaurantområde en halv etage nede, hvor der sidder lidt færre.
Samtalen mellem de fire forfattere og deres moderator varer knap 40 minutter, hvorpå næste programpunkt begynder efter en kort pause. Og sådan fortsætter det dagen igennem. Langt de fleste programpunkter finder sted i Cappelen Damm-huset i centrum af den norske hovedstad, men ud på eftermiddagen og om aftenen er der også arrangementer 4-5 andre steder inden for en radius af 500 meter. Ikke mindst i Centralteatret, der ligger skråt over for Cappelen Damm-huset.



Banneret er spændt ud mellem Cappelen Damm-huset, hvor langt de fleste arrangementer finder sted, og Centralteatret, hvor der bl.a. blev opført et krimi-drama.
 

Publikumsrekord
Unægtelig en anden måde at lave festival på end i Danmark, hvor det på såvel Krimimessen i Horsens som i forbindelse med stort set alle andre litteraturfestivaler er et vigtigt element, at der er et centralt festivalområde med stande og stemning. Men i Oslo har man valgt at gå en anden vej, fortæller Knut Gørvell, der er festivalchef og ansat hos Cappelen Damm som udviklingschef for skønlitteratur:
”Ideen er, at det skal være en intim festival, hvor man er tæt på forfatterne.”
Knut Gørvell skønnede efter festivalen, der sluttede lørdag, at der har været i alt 11.000 deltagere ved de 50 arrangementer. Da Bogmarkedet talte med ham fredag, var hans forventning, at der ville være omkring 10.000 deltagere – og at det ville svare til omkring 3.000 ”unikke besøgende”, når man indregner, at mange deltager i flere arrangementer i løbet af festivalens tre dage.
 
Alt er gratis
Det er gratis at deltage i arrangementerne, og det gør det selvfølgelig til en ret dyr fornøjelse at afholde festivalen med i alt 50 arrangementer og 56 deltagende forfattere, erkender Knut Gørvell:
”Der bliver ikke købt mange bøger i pauserne, og Cappelen Damm bruger rigtig mange penge på Krimfestivalen. Der er i alt 8 forlag, der deltager, og de betaler et markedsføringsbidrag i forhold til, hvor mange forfattere de har med. Cappelen Damm betaler omkring tre fjerdedele af udgifterne, men vi ser det som en langsigtet investering, der skal tjene sig ind ved at der bliver sat mere fokus på disse forfattere og skabt opmærksomhed om krimigenren.”
Det er samtidig en del af Cappelen Damms brand, at alle de 250 litterære arrangementer, de afholder om året, skal være gratis.
 
Ingen danske forfattere med
Med på festivalen var en håndfuld udenlandske forfattere med Karin Slaughter og Robert Wilson i spidsen samt 10 svenske, der var repræsenteret af navne som Håkan Nessen, Viveca Steen og makkerparret Hjort & Rosenfeldt. Derimod deltog der ikke en eneste dansk krimiforfatter.
Hvorfor ikke?
”Danske tv-krimier som ’Forbrydelsen’ og ’Broen’ står stærkt i Norge og er vældig populære, men i det norske krimimiljø føler man nok i høj grad, at det er de svenske forfattere, man er oppe imod, og som publikum læser. Jussi Adler-Olsen sælger rigtig godt i Norge, og ham ville vi også gerne have haft med. Derimod kniber det mere med de øvrige danske navne. Så ja, du kan godt sige, at der er et stort, uudnyttet  potentiale for danske krimiforfattere heroppe,” siger Knut Gørvell.



Alle de deltagende forfattere signerede en særlig festivalvæg, men en udklædt kriminaltekniker-dukke så til. 



Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere