Ny organisation hos Gyldendal

Den flere gange bebudede nye organisationsplan hos Danmarks suverænt største forlag er nu på plads.

I går annoncerede Gyldendals adm. direktør Morten Hesseldahl, at han og forlaget ville præsentere en ny organisationsplan i dag. Den foreligger nu. 

Datoen for offentliggørelsen af organisationsplanen blev afgivet i forbindelse med, at Johannes Riis - nærmest en institution i den danske bogbranche - valgte at trække sig fra sin post som litterær direktør efter 24 år, for i stedet at blive redaktør med sine 'egne' forfattere. Men emnet blev nævnt første gang, da forlagsdirektør Elisabeth Nøjgaard helt forlod Gyldendal for bare et par uger siden. Nytænkning - delvist tvunget af omstændighederne.

Det nye hold

Den nye organisationsplan operer med to søjler, en redaktionel søjle med seks redaktioner og en kommerciel søjle, hvor sidstnævnte søjle samler salg, marketing og bogklubber under sine vinger og med en ny kommerciel direktør i spidsen. Valget er faldet på Karen Bender, der kommer fra en stilling som e-commerce- og marketingdirektør i Københavns Lufthavn.

Om alt dette siger adm. direktør Morten Hesseldahl:

”Med den nye organisation styrker og forenkler vi på en og samme gang forlagets virke. Vi skal være meget klogere på, hvor og hvordan vi møder vores læsere og samtidig forbedre vores digitale markedsføringsindsats. Det er jeg sikker på, at Karen er den helt rette til at hjælpe os med."

Videre peger han på den nye redaktionelle profil:

"Samtidig har vi på indholdssiden sat et stærkt redaktionelt hold, der kan møde forfatternes ambitioner om at udgive bøger af høj kvalitet. Med den nye redaktionelle søjle sikrer vi samtidig en flot bredde i den redaktionelle linje som garant for, at Gyldendal også fremadrettet vil være stedet for de udgivelser, der gør en forskel for så mange som muligt”. 

Simon Pasternak bliver ny forlagschef med ansvar for dansk skønlitteratur og dermed førnævnte Johannes Riis´ efterfølger. To fortsætter i deres nuværende poster som chefredaktør - Elin Algreen-Petersen (Børn og Unge) og Merete Borre (oversat litteratur) - mens direktør Lise Nestelsø samler tre nonfiktion/sagprosa-redaktioner under sig. 

Hvad betyder det?

Flere har spekuleret i, at farvellet til Johannes Riis som litterær direktør vil betyde, at det store forlag - der tidligere har oplevet lysere økonomiske tider - vil ændre sig grundlæggende - læs: at Morten Hesseldahl ville dreje forlaget i en mere kommerciel retning på bekostning af forlagets kulturelle profil.

Måske kan tilføjelsen af Karen Bender og den nye stilling kommerciel direktør tolkes i denne retning, men omvendt peger valget af Simon Pasternak samt gengangerne på chefredaktionsgangen ikke på, at Gyldendal forlader de gamle kulturbastioner. - I hvert fald ikke, hvis man skal tage følgende udtalelse fra forlagschef Simon Pasternak for pålydende:

”Litteratur er det vigtigste i verden, fordi det er der, vi kan tage slagsmålene om, hvem vi er uden hensyn til andet end sandheden og talentet. Om det findes i en slægtsroman, en krimi eller i et stykke konkret poesi, er underordnet, bare det siger noget nyt og vigtigt om verden. Vi skal udgive de bøger, der er relevante for danskerne, uanset om de tager sig en slapper på sofaen og vil blæses igennem af en gang ramasjang, er i en læsekreds om døden eller står i et dilemma, kun Lykke-Per kan løse”.

 


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere