Planlæg hverdagen

Proboox er et administrationsværktøj, der er udviklet specielt til forlag. Vi taler med Rie Rosenkilde fra Palatium Books og Fanny Sørensen fra DreamLitt, der begge benytter systemet.

”Som forlag manglede vi et redskab til på en lettere måde at udregne royalties, da det førhen var en superomstændelig og tidskrævende proces.

Samtidig gav systemet os mulighed for at samle alt vores forlagsarbejde på ét sted,” fortæller Fanny Sørensen om baggrunden for at deltage i udviklingen af styringsværktøjet Proboox, der er udviklet af selskabet LitraTech.

Mens der findes flere professionelle administrations- og projektstyringsprogrammer udviklet til generel brug på tværs af brancher, er Proboox det eneste danske system målrettet specifikt til forlag.  

Efter at have udviklet og testet systemet gennem godt to år begyndte man i 2018 at sælge brugsrettighederne til andre forlag. Indtil videre benytter tre forlag, udover DreamLitt og Palatium Books, Proboox-systemet, og flere er på vej. Prisen beregnes ud fra, hvor mange titler der oprettes i systemet.

 

Planlæg hverdagen

Fanny Sørensen – der til daglig arbejder som forlagskoordinator – fortæller, at både hun og resten af forlaget, redaktører, grafikere og deres økonomiafdeling, dagligt benytter sig af Proboox.

Proboox anvendes fra starten af udgivelsesprocessen, fortæller hun. 

”Når vi skal påbegynde arbejdet med en ny titel, opretter jeg denne i Proboox og tilknytter et ISBN via systemet. Efterfølgende fastlægger vi deadlines for de forskellige trin i tilblivelsen af en bog; redigering, korrektur, coverillustration, tryk og så videre.”

”Men den for os vigtigste funktion er uden tvivl økonomistyring og afregning af royalties. Hvor det tidligere virkelig kunne trække tænder ud, er det nu en helt anden oplevelse – nemt og overskueligt.

Derudover giver Proboox os et komplet, løbende overblik over titlernes økonomi, også på tværs af formater. Man har alt salg på titlen fra udgivelse til dags dato samlet ét sted, og det har gjort en kæmpe forskel.”

Rie Rosenkilde fra Palatium Books fortæller næsten samme historie. De bruger primært Proboox til at udregne og styre royalties, men de at også benytter det som projektstyringsværktøj.

”Før vi fik systemet, brugte vi måske to tredjedele mere tid på disse opgaver, end vi gør nu. Vi er glade for, at vi er begyndt at bruge Proboox.”   

 

Forfatterne

”Kommunikationen med vores forfattere og eventuelle andre tilknyttede aktører foregår primært via Proboox, når redaktionsprocessen er gået i gang,” fortæller Fanny Sørensen.

Proboox fungerer som en online cloudservice, hvor man kan dele filer med forfatterne, for eksempel ved redigering, korrektur og sats.

”Det er superfedt, da vi alle, både os på forlaget, men også vores forfattere, altid har adgang til for eksempel manuskriptet eller forsiden til en bog.”

Med en forfatterprofil kan man se oplysninger i forbindelse med sin egen udgivelse eller udgivelser såsom ISBN, økonomi (solgte enheder og beløb til udbetaling), filer, kontrakter og deadlines. Forlaget kan tilpasse, hvilke oplysninger forfatteren har adgang til.

”Det er et komplekst system, som er i stand til at gøre rigtig mange ting. Eksempelvis benytter vi det også til at registrere, hvor lang tid vi arbejder på en opgave eller på de enkelte titler, hvilket betyder, at forlaget kan skabe et fuldstændigt overblik over bogens udgifter, inklusive lønomkostninger internt i forlaget.”

”System kan meget, og derfor kan det kræve lidt tilvænning at komme ordentligt i gang, og nogle arbejdsgange ændres, men så snart man er i gang, er det ganske let at benytte systemet,” afslutter Fanny Sørensen.

 

Mere information om Proboox:

Website: www.proboox.com

 Kontakt: kontakt@proboox.com

 

Foto: iStock/Getty Images.

Ejerkredsen bag Litratech og BogMarkedet er sammenfaldende (holdingselskab).

 

 

 


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere