Pressemeddelelse: People's aflægger regnskab med stærk resultatforbedring for 2020

People's regnskab for 2020 viser et overskud på 3,8 mio.kr. imod et underskud på -2,7 mio.kr. i 2019. Til grund for det positive resultat ligger en vellykket implementering af ny strategi, som skaber mere fokuserede udgivelseslinjer og ruster forlaget til et stadig mere digitaliseret marked.

Forlagets bruttofortjeneste voksede fra 17,6 mio.D.kr. i 2019 til 19,2 mio.D.kr. i 2020, mens resultatet er gået fra -2,7 mio.D.kr. i 2019 til +3,8. mio.D.kr. i 2020. Den store forbedring af resultatet skyldes, at forlaget har trimmet organisationen samt digitaliseret og optimeret processerne inden for produktion, distribution og markedsføring. Samtidig er antallet af udgivelser reduceret, og der er foretaget et fokusskifte til fag- og skønlitteratur, som egner sig godt for streamingmarkedet og digitaliserede læsevaner.

"Jeg er både stolt over og glad for, at den strategi, vi besluttede at følge i 2019, allerede nu giver flotte resultater," siger administrerende direktør Tine Smedegaard Andersen. "Vi har formået at fokusere udgivelsesvirksomheden omkring de stærke historier - fiktive eller faktiske - og accelerereret digitaliseringen af både markedsføring, interne processer og udgivelser. Samtidig har vi selvfølgelig holdt fast i papirbogen som vores kerneekspertise".

"Det gode resultat for 2020 har skabt et fundament for, at vi sammen med forfatterne og alle vores samarbejdspartnere kan bygge videre på det nye People's. Nye forfatterskaber er allerede kommet til - bl.a. danske Elsebeth Egholm og svenske Liza Marklund. Samtidig vil vi forstærke fokus på den digitale udgivelse og forventer bl.a. at udsende flere nye podcasts som den allerede udgivne Fire patroner på lommen med Rane Willerslev, der har ligget højt på hitlisterne siden DR udsendte den før jul".

Læs også: Gyldendals årsregnskabsmeddelelse 2020: Et år med markant styrket driftsindtjening