Relationer er vigtige

Coronakrisen sætter sit præg på boghandleruddannelsen. Uddannelsesleder Bianca Tranberg fortæller om de udfordringer, som elever og lærere oplever – ikke mindst i forbindelse med den afsluttende fagprøve.

Hvordan kommer I igennem krisen?
”Ved at tænke i nye baner. For eksempel: Hvordan man stadigvæk kan få en god dialog med eleverne.

Vi prøver i så stort omfang som muligt at køre alle undervisningsforløb online nu.

Hertil anvendes platforme, som eleverne kender fra deres almindelige undervisning, og derudover modtager de et par videohilsner – det at se en levende underviser understøtter jo relationerne og nærheden. Vi holder også Skypemøder, så eleverne ser hinanden.”

Får eleverne en lige så god undervisning, som de plejer?
“Selvfølgelig. Ud fra de rammer og vilkår, som vi befinder os i p.t., gør vi alt for, at eleverne får en undervisning, som er på samme niveau, som de er vant til.

Det er klart, at det er nye måder at gøre tingene på, som eleverne skal forholde sig til. Undervisning er normalt meget dialogbaseret. Det går godt, men man mangler simpelthen dét, face to face giver. Så må man bruge det næstbedste.

Eksempelvis bruger vi et digitalt diskussionsforum, så eleverne stadig kan agere og reagere kollektivt og mærke, de er en del af en klasse. De har også brug for sammen at adressere bekymringerne for, om der er en elevplads at komme tilbage til etc.”

Det kræver en del af kommunikationen fra din side?

”At skulle undervise på distance via online kanaler – ja, det kræver noget kommunikativt. Kommunikationen skal informere, opmuntre, styrke nærheden og relationerne, men også være med til at reducere den tvivl og usikkerhed, som opstår hos eleverne i de her dage – hvilket kan være alt lige fra den nye online undervisningsform og eksamen/fagprøve til personlige bekymringer.

Det kræver, at jeg kommunikativt har forskellige kasketter på. Arbejdet er meget mere end undervisning. Relationsbygning er vigtigt; at være en del af deres dagligdag.

Tiden her giver mig en bekræftelse af, at online er ok – men at den fysiske tilstedeværelse er meget vigtigt. Derfor lægger jeg også stor vægt på at være løbende i dialog med mine elever – enten via videohilsner, mail eller via et Skypemøde.”

Hvordan påvirker lockdown elevernes fagprøver?
”En stor del af fagprøven indebærer en praktisk del, som afvikles ude i butikken. Elever, der skal op i juni, har et problem med at få den afviklet. I samarbejdet med Undervisningsministeriet har Tietgen udarbejdet en plan b, som går ud på, at eleverne gennemfører en teoribaseret fagprøve, det vil sige, at ansvaret og effekten af elevens indsats forbliver teoretisk.

I morgen har jeg tre elever til eksamen online. Normalt skal der være en person i samme rum som eleven, der skal sikre, at der ikke snydes med hjælpemidler, men på grund af coronakrisen har undervisningsministeriet dispenseret. Vi sidder altså en elev i ét rum, mig i et andet og censor i et tredje.”

Hvordan har I forberedt eleverne på den ændrede eksamensform?

”Vi holdt en lille test i går – jeg vil gerne give dem tryghed inden selve eksamen. Det er vigtigt, at de føler sig trygge inden den store dag. Jeg har også holdt en peptalk på Skype; et lille mentalt løft. Det er noget med at huske dem på, at bedømmelsen jo ikke afhænger af internetforbindelsen.

Men det, som jeg er ked af, især på elevernes vegne, er jo, at det ikke er en dag, som vi kender, hvor man efter eksamen kan ønske hinanden tillykke og give krammere. For det ér jo en stor dag, når man har taget eksamen, og derfor kommer der også et lille flag på skærmen bagefter. Jeg gør alt for at skabe de bedste rammer og stadig være med til at gøre det til en stor dag.”

Artiklen blev skrevet den 8. april og blev publiceret på Boghandlerforeningens webside under titlen ‘Det er vigtigt, at alt ikke bliver gjort online’. 

BogMarkedet har efterfølgende fulgt op på eksamenssituationen: 

”Det gik godt med eksaminerne. Heldigvis uden de helt store tekniske problemer, og alle tre elever bestod. Til trods for en positiv oplevelse med brugen af den digitale eksamensform så foretrækker jeg stadig den traditionelle eksamensform, hvor man sidder i samme rum og over for hinanden. Det skaber en mere personlig atmosfære,” fortæller Bianca Tranberg. 

 

 

 


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere