Riidr er klar med e-bogklub

”Vi tror på, at der er rigtig mange danskere derude, der gerne vil læse noget mere, men som lige behøver det sidste puf.”

Den første oktober får forretningen Riidr endnu et ben at stå på, når e-bogshoppen lancerer en ny digital bogklub. Konceptet er, at medlemmer for 39 kroner om måneden får otte særligt udvalgte e-bøger. Sådan vil Riidr gøre det endnu nemmere at blive digital læser.
”Her får du otte bøger hver måned. Med få klik kan læserne gå i gang med den digitale læsning på den ønskede platform,” fortæller Jesper Friis, der er E-shopchef hos Riidr.
Klub Riidr hedder den nye bogklub, som hver måned håndplukker syv skønlitterære e-bøger og én enkelt fagbog. De otte titler frigives til download og kan herefter hentes måneden ud – indtil de bliver erstattet af næste måneds udvalgte titler. Men når de først er downloadet, ejer brugerne e-bøgerne, som kan benyttes uden tidsbegrænsning.

Behov for det nemme valg
Med bogklubben håber Riidr at give flere læsere mod på at kaste sig over den digitale læsning. Både teknisk samt hvad angår udvalg og inspiration bliver medlemmerne guidet, sådan at kun læseoplevelsen står tilbage. Det er der nemlig efterspørgsel på, mener Riidr.   
”Vi tror på, at der er rigtig mange danskere derude, der gerne vil læse noget mere, men som lige behøver det sidste puf. Det så vi blandt andet med Danmark Læser-kampagnen – når man gør det så let for folk at få fat i bøgerne, så er der også stor interesse for dem. Med Klub Riidr gør vi det så simpelt for folk, at vi regner med at nå både nye men også rutinerede læsere,” siger Marianne Lenler, salg- og marketingchef.
Selvfølgelig er det de færreste, som kan overkomme otte bøger om måneden, understreger hun. Men Klub Riidr tilbyder ’de tunge læsere’ muligheden, og for alle andre er tanken, at bredden i det månedlige sample skal sikre, at der findes noget til enhver smag.

I dialog med brugerne
Riidr starter bogklubben fra nul medlemmer og skal nu ud og skaffe tilslutningen gennem en reklamekampagne, tilstedeværelse på de sociale medier og gennem samarbejde med Jyllands-Posten og Politiken - Riidr har siden december 2014 været ejet af JP/Politikens Hus.
Hos Riidr er man forberedt på, at det vil blive et længerevarende projekt at opbygge en medlemsskare, forklarer Jesper Friis. Et projekt som i høj grad kommer til at foregå på nettet - den digitale bogklub vil eksempelvis ikke have et medlemsblad.
”Vi kommer til at være meget på sociale medier, og vi vil skabe et community omkring Klub Riidr, hvor vi får mulighed for at kommunikere med abonnenterne og for at høre, hvad de er interesserede i,” siger Jesper Friis.      
Hele det digitale islæt gør det tillige nemt for Riidr at følge med i de data, som bogklubbens medlemmer genererer. Viser der sig tendenser med tiden – eksempelvis at fagbøgerne er i særlig høj kurs – kan det tænkes, at Riidr vælger at justere sortimentet i bogklubben ud fra dataene.

Bred tilslutning fra forlag
Det har været vigtigt for Riidr, at der fra start har været bred opbakning fra danske forlag. Og det er lykkedes. Klub Riidr vil i sin første bogpakke have titler fra både Gyldendal, Hr. Ferdinand, People´sPress, Turbolenz, Rosenkilde & Bahnhof, Politikens Forlag med flere.     
Sådan skal Klub Riidr biddrage til opbygningen af et kommercielt, dansk e-bogsmarked – først og fremmest som et nyt, anderledes og prisvenligt alternativ til andre salgskanaler:
”Vi ser det som et oplagt supplement til folk, der godt kan lide at læse meget. Med den lave månedlige pris kan man sagtens handle andre steder også. I dag er det jo helt op til forbrugerne selv, hvor og hvordan de ønsker at læse,” siger Jesper Friis.     
Hvordan kan det være rentabelt for Jer at tilbyde otte e-bøger til 39 kroner om måneden?
”Vi har fundet en løsning, der gør, at vi kan gå ud med det her attraktive tilbud. Men jeg kan selvfølgelig ikke gå nærmere i detaljer omkring modellen.”
Klub Riidr går i luften 1. oktober.  

Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere