Saxo investerer i fremtiden

Årsregnskabet for 2019 for internetboghandlen og streamingtjenesten Saxo viser et betydeligt underskud, men der er tænkt på fremtiden med store investeringer. Meget tyder på, at man har prioriteret fornuftigt.

Manchetten eller underrubrikken – kært barn har mange navne – ovenfor forklarer indirekte, hvad de nævnte prioriteringer går ud på:

Vi kender Saxo som en internetboghandel, men når ordet ‘streamingtjeneste’ nu også optræder, skyldes det, at Saxo har satset stort på at udvikle og opbygge en stærk position på dette felt også.

Det har krævet store investeringer, hvilket betyder, at underskuddet (EBIT) i 2018 på 5,6 millioner kroner blev fordoblet til 11,8 millioner kroner i årsregnskabet for 2019.

Adm. direktør Natasha Brandt ser imidlertid med fortrøstning på fremtiden. I samme periode er antallet af abonnenter hos Saxo steget med 75 %, og abonnementsomsætningen er fordoblet.

”Selv om vi i 2019 fastholdt positionen som Danmarks absolut førende internetboghandel, indfriede styksalgsforretningen ikke helt vores forventninger. Til gengæld resulterede vores markedsføringsinvesteringer i en tilfredsstillende udvikling i abonnentbasen og en fordobling af abonnementsindtægterne, hvilket er et helt afgørende succeskriterium for os – og det er vi villige til at investere i,” forklarer hun i en pressemeddelelse.

Der er sket en afmatning i salget af trykte bøger, mens konsumet af lydbøger er steget voldsomt. Den ændrede forbrugeradfærd er, i forskellig grad, fælles for alle tre skandinaviske lande – dog med svenskerne iført den digitale førertrøje. Det fortæller adm. direktør i den svenske forlæggerforening, Kristina Ahlinder, mere om i et interview på BogMarkedet. 

Al sandsynlighed peger på, at lydbogsstreaming kun vil blive endnu mere populær - i hvert fald indtil en vis overgrænse. 

Natasha Brandt forventer, at der yderligere går noget tid, før investeringerne tjener sig hjem. ”Som alle virksomheder vil vi helst vise et overskud. Men i lyset af at vi i øjeblikket satser massivt på at opbygge en stærk streamingposition, er vi indstillet på, at det påvirker bundlinjen både i 2019 og 2020.”

 


Kommentarer

    • 04/03/2020
    • Kl. 17:22
    • Peter S.
    Jeg skal ikke gøre mig klog på Saxos prispolitik, dog kan jeg sige, at jeg, med et årligt bogbudget på 50 - 60 bøger, kun een gang har købt en bog hos Saxo i løbet af de sidste 3 - 4 år. Tit og ofte ligger Saxos prise 50 - 100 kroner over konkurrenternes.
Du skal være logget ind for at kommentere