Solo af Palle Schmidt

Solo er en iværksætterguide til kreative freelancere. Lækkert sat op, giver et fint overblik og meget læsevenlig. Det er en guide, der primært henvender sig til kommende selvstændige eller freelancere, der lige har taget springet.

Palle Schmidt er forfatter og freelanceillustrator og har 20 års erfaring med freelancelivet. Solo er derfor gode praktiske råd, hvor alt fancy bullshit er sorteret fra. Det får bogen til at fremstå noget simplificeret, men til gengæld direkte brugbar for de personer, der står overfor at tage springet som selvstændig inden for et hvilket som helst fag, der kræver bare et drys af kreativitet.

Der bliver ikke fejet noget ind under gulvtæppet, og det er skønt. I en tid, hvor iværksætteri er i fokus, og mange entrepreneurs hyldes som rockstjerner, får Palle Schmidt det hele ned på jorden ved at forklare, at den kreative freelancer får det svært. Han har til tider selv haft det svært, og det er befriende at høre den skinbarlige sandhed om, at Danmark er et land, hvor vi ser lidt skævt til de, der tager chancen som selvstændige.

Heldigvis bruger bogen ikke unødig plads på at forherlige livet som freelancer, og der er ingen teorier, der skal implementeres, før man får succes. Alt handler om de gode råd, den praktiske tilgang til f.eks. moms og regnskab, men også i forhold til noget meget vigtigere, nemlig freelancerens forhold til sin egen service og til sine kunder. Det skinner igennem, at Palle Schmidt tidligere har begået alle de klassiske fejl og nu kan give sin læring videre: Husk værdisætningen af dit arbejde, plej dine kunder, men ikke for enhver pris, læg ikke alle æggene i samme kurv og så videre. Det hele leveres uhøjtidligt og let forståeligt. 

I ægte amerikansk lærebogsstil opsættes bogen med bud og læresætninger, hvilket sammen med Palles egne illustrationer skaber et flot helhedsindtryk og flere gode opslagssteder. Mange af Palles pointer underbygges af citater fra bogens såkaldte kreative fyrtårne samt små illustrationer. Bogen fungerer!

De afsluttende interviews med de kreative fyrtårne er i min optik ligegyldige for bogens relevans, de små citater, som er flettet ind i bogen, er rigelig. Relevansen skabes på baggrund af den erfaring, som forfatteren har opbygget over et langt liv som freelancer, og som han effektivt får leveret videre til læseren.

Forskellen på Solo og andre iværksætterbøger er fokusset på enmandsvirksomheden. Den kreative freelancer - og her skinner det igennem, at forfatteren ved, hvad han taler om. Og ved, hvad der er relevant for en kommende freelancer/selvstændig. Med Solo i hånden får enhver håbefuld nystartet en hjælpende hånd, og det er netop bogens formål. En bog, som burde finde vej ind på flere af de uddannelsesinstitutioner, der typisk uddanner kreative ildsjæle. Her ville Solo sagtens kunne erstatte de nuværende lidt for teoretiske iværksætterhåndbøger. 


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere