Styrk boghandelen


I morgen går boghandler Kjeld Bonderup på velfortjent pension efter 49 år. BogMarkedet har benyttet lejligheden til at interviewe ham om udviklinger, muligheder og styrker i branchen.

Hvad har været de tre væsentligste forandringer i boghandlerbranchen i løbet af din karriere?

”Den første forandring, jeg vil nævne, er kædedannelserne. Københavnerboghandlen G.E.C. Gad begynder i 1970 og 20 år frem at opkøbe boglader i København og de større provinsbyer på Fyn og i Jylland. De tidligere selvstændige boghandlerbutikker får alle ensartet skiltning og samme inventar. Omkring 1980 begynder Arnold Busck på samme måde at opkøbe boglader. I 1988 slår et større antal enkeltstående boghandlere sig sammen om et fælles koncept med dannelsen af frivilligkæden Bog&idé i 1988.

Den næste historiske udvikling er salget af bøger på internettet (og internettet i sig selv ikke at forglemme). Netboghandlen Amazon har ændret forbrugeradfærd, forventninger og priser markant på verdensplan. Digitale bøger har betydet meget. På magasinsiden kan vi se, at de magasiner, der henvender sig til en ung målgruppe, stopper med at udkomme i papirudgave, så tendensen går helt tydeligt den digitale vej.

De fuldstændig frie bogpriser fra januar 2011 er den tredje store forandring. De har skabt meget mere dynamik i bogbranchen, men har omvendt betydet manglende indtjening. Den individuelle prisfastsættelse har givet den lokale boghandler og kæderne dette ekstra parameter at rykke på og har givet dem en ekstra mulighed for at differentiere sig i forhold til hinanden. Men som i de fleste andre brancher kommer den lokale boghandler til kort overfor de store spillere på markedet, når priserne er frie. I hvert fald på et lille marked som det danske.

Heldigvis ser vi en tendens til, at fænomenet lokale oplevelseskøb vinder frem igen. Købere af bøger og andre luksusvarer er villige til at betale mere, ikke kun for at handle lokalt i en fysisk butik – men også for en service eller få en anden oplevelse med i købet. Da jeg nærer stor kærlighed til den fysiske boghandel og den service, man får i dem, er det en tendens, jeg ser på med glæde.

Realistisk set er det desværre ikke nok for de fleste boghandlere. Der skal meget til for at overvinde en forbruger til at betale mere for en bestseller i den lokale boghandel frem for at putte den i kurven i supermarkedet eller få bogen leveret med posten.”

Hvad har din bedste oplevelse været gennem dit professionelle virke?

”Der har været mange med spændende kunder og forfattere. Flere er blevet venner. På Gad Strøget havde vi kongehuset og politikere fra Folketinget som kunder. Det var ikke uinteressant at møde dem i en anden situation, end den officiøse vi ser i medierne. Men skal der nævnes en særskilt, var det arrangementerne på Gad Strøget med det månedlige Litteratur i natten-arrangement. Vi havde åbent til kl. 24, en forfatter på scenen hver halve time – 12 i alt – fra kl. 18. Arrangementet skabte fulde huse, masser af omtale og profilerede bogladen som anderledes.

Jeg har altid syntes, det var vigtigt at skabe – og arbejde i – en butik eller boglade, der var spændende at komme i. Nu er det mere vigtigt end nogensinde på grund af den øgede konkurrence fra nethandel.”

Hvad er den største styrke i den danske bogbranche?

”Hvis vi alene kigger på BOGEN, er den unik. Den skønlitterære bog, biografier og lyrik og så videre er enestående – kunstværker eller hvad skal vi kalde dem. Det er her, ‘skuespilleriet’ starter for at få gjort den nysgerrige kunde interesseret. Så den største styrke er viden, indsigt, indlevelse, begejstring. Boghandleren skal være dedikeret. Netop dette skal være forskellen på at købe bogen i boghandlen frem for hos de andre udbydere såsom supermarkeder eller internetbutikker.”

Hvilke udfordringer står boghandlerne over for i disse år?

”Omstillingsvillighed er et krav. Man skal til stadighed se efter andre varer som supplement til bogen for at kunne få de økonomiske ender til at mødes. Man skal være på forkant med brancheglidning. I Tyskland ser man køkkenudstyr og -tilbehør i boghandlen. Jeg tror, man skal gå efter kvalitet i stedet for massesalg. Det sikrer en større indtjening.”

Hvad skal der til, mener du, for at boghandlerne kan overkomme disse udfordringer?

”Spørg kunderne! Hvis man spørger en kunde, hvad er den ideelle boghandel, er det gennemgående ikke Bog&idé, Hubendubel, Waterstones, Borders, og hvad de ellers hedder, som kunden nævner. Det er ret forudsigeligt, hvad kunden oplever og ser i disse kæder: Man kan få sin bog, og der er forventelig orden. Kunden vil i stedet nævne Shakespeare´s boghandel i Paris, ‘jøden’ i den lille boghandel i Down Town New York, damen i boghandlen i Santa Monica og så videre. Der skal være noget specielt, når man går i boghandelen, ligesom når man går i specialbutikken og køber kaffe (kaffe er ikke bare kaffe), the (the er ikke bare the), fisk (fisk er ikke bare fisk), kød (ja, så er det slagter Lund) og så videre

Generelt skal man være bedre til at samarbejde indenfor bogbranchen. Men forlagene bør give bedre betingelser for at få deres bøger udstillet og solgt igennem specialbutikker med medarbejdere, som har ekspertisen og som giver forlagenes bøger merværdi. På sigt holder det forlagenes fødekæde i gang.

Boghandleren skal følge med i og udnytte forandringen i købsmønstre og livsformer. De sociale medier kan vi ikke komme uden om i dag. Hvordan kan man som boghandel udnytte, at folk bruger mere tid end nogensinde på at dele oplevelser og meninger med alle mulige mennesker – samtidig med at man udnytter tendensen om mere nærhed?

Det kunne eksempelvis være ved at danne læseklubgrupper. Her ville man kunne vise, hvad man kan i boghandlen ved at give relevante bud på, hvad specifikke interessegrupper skal læse eller ved at fortælle insider-nyheder. Skabe nærhed og tilhørsforhold til en kæde eller en lokal butik, så folk gerne vil betale 20 kr. ekstra for en bog. Man skal have lyst til at komme i butikken.

Det kræver tid og måske en anden type personale at håndtere – men her skal vi som boghandlere være åbne for de forandringer og respektere det nye, for at vi kan drage de første og største fordele.”

 

Afskedsreceptionen finder sted i morgen onsdag den 28. marts i Flensborg Bog&idé, Stændertorvet 4, Roskilde, kl. 16-18.


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere