Tænk anderledes

Hvad skal vi med flere nye forlag? Vi spørger Kathrine Frich fra forlaget Superlux, der svarer igen.

Hvad har været den største udfordring i opstartsfasen med et nyt forlag – altså: med at finde sig i en plads i forlagslandskabet?

”Det har faktisk ikke været så svært at finde vores plads. Vi slår os på ikke at tage os selv så højtideligt, det ser man tydeligt på vores hjemmeside, men også i vores kommunikation med omverden på sociale medier.

Det er netop dér, der er plads til os.”

 

Hvordan arbejder I med at promovere jeres udgivelser?

”Vi arbejder både med de helt klassiske promoveringer, men forsøger altid at finde en skæv vinkel. Lige nu er vi ramt af coronavirus, da vi udgiver Claus Lohmans roman ‘Ukendt Land’ den 28. marts.

Claus skulle have været på scenen til Krimimessen, der er aflyst. I stedet arbejder vi med den vinkel, at Claus’ bog handler om pandemier, og at Claus er en dygtig researcher, så man kan faktisk lære noget om Danmarks situation lige nu ved at læse hans bog.

Vi arbejder også med promoveringen af Claus’ bog i Thy, fordi vi mener, det kan anses for at være Danmarks ukendte land.”

 

Der findes utallige forlag i Danmark, og en mørk regnvejrsdag ligger det lige for at spørge, hvad vi skal med et mere?

”I mit hoved kan man aldrig få for mange forlag – eller bøger.

Der bliver skrevet virkelig meget god litteratur i Danmark, og mange af de store forlag er på det seneste blevet kritiseret for ikke rigtigt at udgive debutanter. 

Derfor mener jeg, at der er brug for forlag, der tør tænke anderledes og tage chancer.”  

Hvad kan Superlux byde ind med, som vi mangler på det danske bogmarked?

”Superlux byder ind med et forlag, som gerne vil de skæve idéer. Og som tør at gå først.

Et eksempel på det er, at her i coronakrisen er vi gået sammen med Tellerup og har givet e-bøger gratis til danskerne. Det var vi de første forlag til at gøre, og siden har andre fuldt trop.”

 

Hvad vil I gerne opnå med forlaget Superlux inden for – lad os sige – det næste år?

”Vores mål er at få et forlag, der kan hænge økonomisk sammen inden for det næste år. Vi kunne fejre vores etårsfødselsdag omkring 1. marts.

Bogbranchen er hård, så vi har endnu ikke et overskud, men målet for det næste år er at lave et økonomisk overskud, så vi kan fortsætte med at udgive god litteratur!”

 

Foto: Til venstre står Josephine Valentin, medejer af Superlux. Til højre Kathrine Frich.


Kommentarer

    • 20/03/2020
    • Kl. 15:18
    • Peter S.
    Velkommen til Superlux !! Selvfølgelig kan vi bruge, og har brug for flere små bogforlag. Da minibryggerierne blev moderne, sagde mange: "Hvad skal det gøre godt for, vi har dog Hof, Tuborg og guldøl" og overså lysten til at smage forskellige slags øl til forskellige retter. Da mobilen blev udbredt i befolkningen, sagde mange at det ville betyde armbåndsurets død - i dag ser vi overalt folk flashe lækre, flotte og ofte dyre armbåndsure. Øl designet til de mange nye retter vi spiser herhjemme er superpopulære, armbåndsure er smykker akkurat som fantastiske fortællinger indbundet i lækre og flotte omslag. Jo, vi har brug for flere mindre forlag, gerne de der udgiver den skæve og lidt smallere litteratur. Som det er her og nu må vi de kræsne læsere ofte ty til udlandet for at finde hvad vi søger, og det er ikke altid godt.
    • 23/03/2020
    • Kl. 11:47
    • Forlaget Klithedegården
    Jeg har mit eget lille forlag "Forlaget Klithedegården, hvor jeg skriver og udgiver kulturhistoriske bøger. Det er en niche, der kræver indsigt og viden om målgrupper og andre salgskanaler udover boghandlerne, eks. relevante museer, relevante foreninger og andre der beskæftiger sig med dét, mine bøger omhandler. Desuden ønsker jeg selv at bestemme, hvordan mine bøger skal udformes, og vi (min mand har en del tekniske opgaver) laver det hele selv; Layout, opsætning, indtaling og produktion af lydbøger, PR-marketing og salg, både engros og direkte samt kontakt til diverse samarbejdspartnere. Jeg har ikke den store økonomi til PR-marketing, som de store forlag. Til gengæld kan jeg koncentrere mig om at formidle og sælge egne bøger målrettet, vedholdende og med en indlevelse, som de store forlag aldrig ville kunne gøre....de har så mange forfattere, der skal tilgodeses. Det betyder også at mine bøger ikke bliver "gamle" efter 14 dage, og at jeg ofte møder mine læsere meget direkte via foredrag og messer m.v. Og det går faktisk rigtig godt. Millionærer bliver jeg nok ikke, men jeg tjener penge på mine udgivelser, og brænder for dét jeg laver. Min første bog er netop genoptrykt, efter at 1. oplag på 1800 blev udsolgt på godt og vel 1½ år. Jeg har udgivet tre bøger på mindre end 2 år, den ene er oversat til tysk, og de to af dem er indlæst som lydbog. Alle tre bøger har fået flotte lektørudtalelser og kan lånes på landets biblioteker. Den ene bog har desuden afkastet et bestillingsarbejde på en kulturhistorisk udgivelse. Man skal ikke lave sit eget lille forlag for at blive rig, men fordi man har noget på hjertet. Med venlig hilsen Suzi Elena Apelgren Forfatter og forlagsdirektrice Forlaget Klithedegården
Du skal være logget ind for at kommentere