Tegneren Valdemar Andersen (1875-1928) inviterede sin beskuer med ind i den ny tid efter 1900. Myldretid ved Rådhuspladsen i København blev til bevægelse i lette streger og mønstre i form af frigjorte kvinder på cykel, så ingen opdagede, at synsvinklen var lagt midt ude på kørebanen.

“Jeg ser alt”, sagde Valdemar Andersen i et interview i 1926. Han tegnede altid, og blækket synes at flyde fra tegning til tegning, hvad det rent faktisk gjorde, når han om aftenen tegnede plakater efter at have knoklet hele dagen på en monumentaldekoration.

Hans udsmykning af Landsudstillingen i Aarhus 1909 gjorde ham landskendt og betød dekorative monumentalopgaver i de næste årtier, hvor han arbejdede i en akse mellem Aalborg og København.

Og så skabte Valdemar Andersen BILLEDET af Johannes V. Jensen.
Louise C. Larsen, mag.art. i kunsthistorie. Forfatter til bl.a. Samling med egen Rembrandt (Multivers, 2006) og sammen med Hans Dam Christensen redaktør på Det kunsthistoriske Studieapparat (Multivers, 2004). Har bidraget til bl.a. Tegneren Ib Andersen (Forlaget Vandkunsten, 2008) og Tegnere Tegner Tegnere (Fahrenheit, 2017). Redigerede Khartoon! over Københavns Fribytegner, Khalid Albaih (Fahrenheit, 2018). Medstifter af samlingen for danske bladtegninger på Det Kgl. Bibliotek (indviet 2000). Blogger om politisk tegnekunst på https://cartooniana.blogspot.com. Modtog Svarres Legat (Danske Bladtegneres lille Cavling-pris) i 2015. Medlem af PEN.

Fakta om bogen
Titel: Tegner af tiden
Undertitel: Lethed og nærvær i Valdemar Andersens streg
Forfatter: Louise C. Larsen
Serie: University of Southern Denmark Studies in Art Hist
Sider: 352
Omslag: Hæftet
Forlag: Syddansk Universitetsforlags Ekspedition (SDUF)