The New Normal

Bogbranchens største logistikpartner oplever store udsving i antallet af ordrer. Vi taler med adm. direktør Carsten Dalbo Pedersen fra Fonden DBK.

Hvordan påvirker COVID-19-krisen det daglige arbejde på DBKs lager?

”Indtil videre har vi kunnet videreføre normal lager- og ordreekspedition. Men vi har taget nogle forholdsregler, som påvirker det daglige arbejde.

DBK har boglager i både Køge og Haslev. For at undgå smittespredning mellem de to lagre, er der ingen besøg eller udveksling af medarbejdere mellem de to lokationer.

På de enkelte lagre har vi på forskellig vis opdelt produktionsholdene fysisk i form af adskilte arbejdstider, frokostpauser eller zoneopdeling af produktionsområderne. Vi har indført skærpede forholdsregler over for chauffører, der kommer med nye bøger og afhenter bogpakker.

Næsten alle administrative medarbejdere arbejder hjemmefra, og fysiske møder er aflyst. Derudover følger vi selvfølgelig Sundhedsstyrelsen råd.”

 

Hvordan påvirker situationen DBKs opgaver som logistikpartner?

”Jeg oplever, at vores rolle i værdikæden som forbindelsesled mellem forlag og forhandlere træder tydeligere frem.  

Vores kunder følger dagligt med i vores aktivitetsniveau og er selvfølgelig også afhængige af, at vi kan opretholde en kontinuerlig bogekspedition og kundeservice, og at vores distributionspartnere støtter op med en stabil leveringsevne.”

 

Udsving i ordremønstre er normalt. Hvordan har krisen påvirket disse?

”Vi oplever p.t. større ordreudsving på dagsniveau end normalt. Specielt i sidste uge, hvor butikker i storcentre med få timers varsel skulle lukke ned.

Regeringen har opfordret til mere online handel, og vi oplever også en del flere internetbestillinger end normalt for denne årstid.

Når alt kommer til alt, så sender vi i øjeblikket færre bøger ud fra lageret end normalt, men vi har på grund af de større daglige ordreudsving endnu ikke et overblik over, hvad der bliver ’new normal’, mens Danmark er lukket ned. 

I øjeblikket er der mange, der arbejder hjemmefra, men i takt med at virksomhederne udnytter hjælpepakkerne til at sende medarbejdere hjem, så kan efterspørgslen efter en god læseoplevelse forhåbentlig blive endnu større.”

 

Læs også vores tidligere COVID-19-relaterede artikler:

Betydningen af lukkede bogmesser for Klim, interview med Jon Toke Brestisson

Om dansker trykkerier, interview med adm. direktør Thomas Torp, GRAKOM

Artikel om danske boghandlere  

Arnold Busck lukker sine fysiske butikker

Hjælpen er utilskrækkelig, omtale af interesseorganisationernes Dansk Forfatterforening og Danske Skønlitterære Forfattere dialog med politikerne i Folketinget

Gyldendals bestyrelse vil suspendere aktionærudbytte

En kriseramt branche, interview med Lise Scharff, Polyteknisk Boghandel

Agentur i en krisetid, interview med Lars Ringhof, Copenhagen Literary Agency

Anmeldertrængsel på den anden side, om markedsføring af ‘Midas-syndromet’

Desuden kan du læse diverse artikler om forlag og skriveskole, der tilbyder gratis materiale, forfatterinterviews og virtuelle kurser, i sektionen Kort nyt

 


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere