Turbine sender ny satellit i kredsløb

Turbine Business hedder en ny forlagssatsning, som Aarhusforlaget har iværksat. Her skal en ekstern redaktion lave medrivende erhvervsbøger baseret på storytelling og høj faglighed. 

”Erhvervsfolk og ledere vil også gerne underholdes, mens de bliver klogere.” Det er kongstanken for en ny forlagssatsning fra Turbine Forlaget. Turbine Business hedder det nye samarbejde indgået imellem Turbine og kommunikationsbureauet Winther & Wiese. Her ser man et fortsat uopdyrket marked for businessbøger, forklarer Ulrik T. Skafte, adm. direktør hos Turbine Forlaget.
”Vi tror, der er et forretningsområde her, som vi kan udvikle. Det er en satellit, vi sender ud i verden for at teste det her marked. Det er ikke et selvstændigt imprint men nærmere en redaktion. Turbine Business får sit eget selvstændige program og eget logo, men vi organiserer ikke Turbine Business i en selvstændig forretning,” siger han.

Ti nye titler i 2016
Med den nye redaktion, Turbine Business, vil Aarhusforlaget kombinere god storytelling med solid faglig viden om virksomheder og ledelse. Det skal blive til moderne businessbøger, ”der både er kloge og fyldt med medrivende og tankevækkende historier,” som det hedder.
”Vi har store forventninger til, at Turbine Business kan vokse sig til at blive en garant for businessbøger, der mestrer at kombinere gode fortællinger med solid viden om ledelse og virksomheder,” siger Ulrik T. Skafte.
Fra Turbine Business er de første titler på vej, og forlagschef Ulrik T. Skafte regner med, at 2016 vil byde på omkring ti titler fra den ’nye satellit.’

Businessbøger ud over rampen
Trine Wiese er erhvervsjournalist, kommentator i Jyllands-Posten og har som redaktør og forfatter tidligere bidraget til en række ledelses- og erhvervsbøger. Hendes partner Annemarie Winther er storyteller og har siden 2004 arbejdet med virksomhedskommunikation.
Sammen bliver de to tovholdere på Turbine Business, og sammen skal de som eksterne, provisionslønnede redaktører drive den nye satellit fra deres fælles virksomhed, kommunikationsbureauet Winther & Wiese, der har hovedsæde i Randers.
”Du kan sagtens være sjov og spændende, selv om du er klog,” siger Trine Wiese. ”Men alt for mange danske erhvervsbøger handler fortsat mest om at vise en snæver kreds af fagkolleger, at du har viden på et område. Ud over rampen til en bredere kreds af læsere kommer denne viden sjældent, og det vil vi være med til at ændre på.”

Nye, særlige nicher
En anden sideløbende forlagssatsning fra Turbine er Turbine Akademisk. Hvor Turbine Business er en ret frisk nyhed, er Turbine Akademisk lidt længere fremme i proces. Her er planlagt 15-20 titler til at udkomme i løbet af 2016.  
”Turbine Business er en særlig niche, som vi vil opdyrke akkurat, som vi også bygger Turbine Akademisk op i øjeblikket. Det er vores to nye forretningsområder,” forklarer Ulrik T. Skafte.
Udgivelserne fra Turbine Akademisk knytter sig tematisk til kursusvirksomheden Generator, som Turbine Forlaget ejer halvdelen af. Til at udvikle dette område har Aarhusforlaget ansat Morten Tinning Sørensen som redaktør. Han kom til Turbine fra et job som redaktør hos Systime. 

Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere