Vend fjendens våben

Den digitale kommunikation stjæler børn og unge væk fra bøgerne. Vejle Bibliotekerne og otte andre biblioteker vil benytte den værste digitale tidsrøver til at vende denne tendens og få piger tilbage til den trykte bog.

At benytte fjendens våben i læsningens tjeneste lyder næsten for godt til at være sandt. BogMarkedet taler med bibliotekar Marion Tirsgaard fra Vejle Bibliotekerne om projekt Læs piger, som Booktuberklubben er en del af.

“Projekt ‘Læs piger’ er foranlediget af den rapport, der udkom i 2017 om børns læsning. Den viste, at især pigernes læsefrekvens faldt, når de nåede teenagealderen. Den viste også, at børnene bruger YouTube meget aktivt, og derfor tog vi udgangspunkt i dét medie i projektet, som går ud på at inspirere piger til at læse mere.”

Marion Tirsbæk fortsætter:

”Vi er ni biblioteker i Sydjylland, der samarbejder om projektet, som har to forskellige indfaldsvinkler til at få pigerne til at læse mere. Den ene er at få en vaskeægte youtuber til at fortælle om bøger og læsning og så se, om det kunne have en indflydelse. Den anden er at få lokale piger til at være influencers, og så opstod idéen om at få piger til at filme og redigere videoer om bøger på YouTube.” 

 

Pigernes egen læsning

Ét er, at Booktuberne måske giver inspiration til andre. Men hvordan påvirker det deres egen læsning? 

”Vi vil så til slut undersøge, om projektet har haft en indflydelse på pigernes læsefrekvens. Og selvfølgelig om de andre piger, der ser kanalen, også bliver påvirket. Vi har nogle fokusgrupper tilknyttet fra lokale skoler i de ni kommuner, både for at finde den mest egnede youtuber, men også for at finde ud af, hvad de læser, hvilke typer videoer de ser på YouTube, og hvordan de kunne få lyst til at læse mere ved at se videoer på YouTube,” fortæller Marion Tirsbæk.

”Disse fokusgrupper interviewer vi tre-fire gange på et år for at finde ud af, om videoerne kan få dem til at læse mere. Vi håber slutteligt at kunne komme med en række anbefalinger til bibliotekerne, men også til skolerne, i forhold til hvad der virker.”

”Booktuberne på Vejle Bibliotek mødes hver 14. dag. Fokus i grupperne har primært været at få lavet nogle gode anmeldelser på YouTube og så selve det at filme og redigere.

Bøgerne, der bliver anmeldt, vælger pigerne selv. Og så kommer jeg altid med en stak nye bøger, som de som regel er vilde efter at få lov at læse. Vi har også en runde, hvor man fortæller, hvad man har læst siden sidst, og om man kunne lide den.

Vi håber med pigernes videoanmeldelser at ramme andre piger end dem, der i forvejen læser meget, så man kan påvirke gruppen bredt.”

Man kan sige, at projektet dermed skal vende fjendens våben imod ham selv:

”Vi tænker, at faldet i pigernes læsefrekvens skal kobles sammen med den øgede brug af de sociale medier. De optager mere og mere af pigernes tid, hvor de er inde og interagere med deres venner. Dermed har de simpelthen mindre tid til at tage bogen og læse.

Forhåbentlig finder vi, via ‘Læs piger’-projektet, en måde at få piger til at læse mere.”

Projektet er støttet af Slots- og Kulturstyrelsen og løber til udgangen af 2019. 

I morgen interviewer vi fire piger fra Booktuberklubben.

 


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere