Vor tids Hammerich

Peter Øvig Knudsen, der netop har rundet sin 50’års fødselsdag, er efter en fortid som journalist nu forfatter på fuld tid. Han har skrevet bøger om besættelsestiden, Efter drabet og Birkedal, derefter udgav han tobinds bestselleren om Blekingegadebanden, og nu kommer han så med endnu et tobindsværk – Hippie, hvor første bind kommer nu og næste bind til næste efterår.

Der er ret langt fra Blekingegadebanden og til hippierne. Hvad fik dig til at tage det store skridt?
»Faktisk har de samme rødder, nemlig i ungdomsoprøret i 1967-68. Nogle gik den mere rettroende marxistiske vej – og endte som militante voldelige røvere. Andre troede mere på ’den indre revolution’ med musik, bevidsthedsudvidende stoffer, østlig religiøsitet og alskens eksperimenter med sex og samværsformer – og de skulle også have en bog!«

Er Hippieselskabet ApS begyndelsen til, at du selv skal være forlægger?
»Både ja og nej. Først og fremmest er og vil jeg altid være forfatter – dér banker mit hjerte. Men når man normalt sidder alene ved computeren gennem hele arbejdsprocessen, har det været skønt at have et team omkring sig, som har arbejdet med på samme projekt, nemlig lydbog, e-bog, App, website, hippiehits-cd og en masse andre aktiviteter rundt om papirbogen.«

Nu er Gyldendal også med i selskabet. Hvorfor kan de ikke selvstændigt stå for de digitale udgivelser?
»Egentlig har vi haft store glæde af det tætte samarbejde mellem Gyldendal og Hippieselskabet – med min redaktør på Gyldendal, Janne Breinholt Bak, som brobygger og tovholder midt i projektet. I Hippieselskabet har vi kunnet bevæge os hurtigt, få skøre idéer og forsøge at virkeliggøre dem – i øvrigt helt i hippiernes ånd. Og samtidig har vi kunnet trække på Gyldendals store viden og erfaring. Sådan må det gerne fortsætte.«

Kan man også forestille sig, at et evt. nyt selskab med dig selv i ledelsen skal udgive dine fremtidige bøger?
»Mon ikke Gyldendal også i fremtiden vil være de bedste til at lave papirbøger? Det vil jeg tro. Jeg vil se tiden an og udgive mine bøger de steder, hvor det er bedst – og sjovest!«

Skal markedsføringen af bogen og de digitale udgaver foregå sammen i Gyldendal-regi?
»Vi har lavet en arbejdsdeling, hvor Gyldendal primært står for at markedsføre bogen i mere traditionelle medier – og også nævner de digitale udgaver i deres annoncering, mens Hippieselskabet primært markedsfører både papirbog og digitale udgaver på vores website www.hippienu.dk og andre steder på nettet.«

Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere