Dafolo har sat en klar kurs for de kommende år. Vi taler med adm. direktør Henrik Brandt om retning og udfordringer – det sidste både for virksomheden og for bogbranchen.

”Når kunden bestiller en enkelt bog inde på Bogportalen, så er det vores mål, at vi kan sende den direkte til slutkunden til konkurrencedygtig pris,” siger Henrik Brandt, adm. direktør i Dafolo.

Det er lettere sagt end gjort. Henrik Brandt tiltrådte som adm. direktør for Dafolo den 1. oktober 2019. Med mærkedagen in mente har vi talt med ham om virksomhedens strategi for de kommende år.

Henrik Brandt og familien rykkede op med rode fra København og flyttede til Frederikshavn. Dels har Henrik Brandt og hans kone – hvis familie kommer fra Sæby – ofte talt om at flytte herop, når det lod sig gøre, og dels var jobtilbuddet fra Dafolo tiltrækkende.

”Dafolo er en spændende virksomhed, som bygger på en forretning med tre forretningsben – lager & logistik, forlag og digitale løsninger,” fortæller han.

Henrik Brandt har ledelseserfaring fra flere internationale virksomheder, hvor han har stor erfaring med strategisk forretningsudvikling og optimering. Han kom fra stillingen som adm. direktør i Kinnarps.

”Min viden på forlags- og IT-siden var ikke så stor, men det er forretning som al mulig andet forretning, som jeg har været vant til igennem mange år: Man producerer med den ene hånd og sælger det med den anden. Så det var jeg ikke så nervøs for. Til gengæld havde jeg stor indsigt i logistikdelen.”

 

I fuld gang

Du havde været i Dafolo et halvt år og arbejdede på en ny strategi for virksomheden, da Corona kom – hvordan oplevede du det?

Før Corona arbejdede jeg og lederne på tværs af alle forretningsområder på at definere, hvor vi er i dag, og hvor vi gerne vil hen om tre års tid.

Processen indebærer at analysere vores markeder, vores konkurrenter og vores kunder. Vi manglede at få resultaterne skrevet ned med en detaljeret beskrivelse af hver enkelt afdelings indsats og præsenteret for vores bestyrelse, før Corona kom – og så blev situationen vendt til krisestyring med højeste beredskab.      

Nu er vi vendt tilbage til processen, og jeg forventer, at tankerne snart er skrevet ned. Men vi er allerede gået i gang, og alt det, vi har talt om mundtligt, er vi ved at implementere på tværs af virksomheden.”

 

Hvad handler strategien om i grove træk?

”Vi skal videreudvikle på det, Dafolo er gode til, og fjerne det, vi ikke skal bruge. Vi skal blive endnu stærkere på selve afsætningsdelen og have mere fokus på den kommercielle del af forretningen.”

”Dafolos tre forretningsben er nogenlunde lige store og dermed lige vigtige for firmaet, så vi vil ikke prioritere op og ned imellem dem,” fortæller Henrik Brandt og præciserer:

”Internt i hver afdeling kan der være ting, der ikke fungerer så godt – eksempelvis at der ikke længere eksisterer et marked på dette område. Så det vil være dér, vi vil nedprioritere.

Vi vil opprioritere, hvor der er forretningsmuligheder, eksempelvis på forlagssiden. Her vil vi blive endnu skarpere på afsætning og digitalisering. Det er nogle områder, der er i vækst, og hvor slutbrugeren har nogle forventninger til os som leverandør.”

 

Fleksibel logistik

”I vores logistikafdeling vil vi optimere indtil den grænse, hvor vi stadigvæk kan adskille os fra eksempelvis DBK. Dafolo skal være en virksomhed, der er ualmindeligt fleksibel, når det gælder ønsker fra vores kunder med logistik behov og specielle pakkeopgaver.

Når et forlag ringer og beder om at få en enkelt bog sendt ud, skal vi kunne gå ud på lageret, plukke den og sende den,” siger Henrik Brandt.

”Vores setup over for vores forlagskunder skal på den ene side være prismæssigt konkurrencedygtigt, men vi skal også fortsat skille os ud ved at være fleksible, så vores kunder ser en værdi i at bruge os som partner.

Vi må aldrig effektivisere så meget, at vores systemer fordrer, at forlagene kun kan sælge hele kolli, hele kasser eller paller med bøger, fordi hverken webboghandlerne, andre online butikker eller boghandlerne køber kolli. De køber måske en-to bøger af en given titel. Vi skal kunne håndtere dette.”

”Udfordringen i distribution handler om, at vi kan håndtere flest muligt ekspeditioner med færrest mulige ressourcer, det handler i sidste ende om økonomi og hastighed i hver leverance.

Problematikken består i, at man ikke går så langt i sine effektiviseringsbestræbelser, at man giver kald på kundens ønsker. Balancen er hårfin.”

 

Robotter og kultur

”Man kan godt være fristet til at automatisere det hele med robotter og maskiner, og det kan der også være en vis fordel i,” siger Henrik Brandt.

”Vores gode kollega DBK (sidder på cirka 90 % af bogdistributionen i Danmark, red.) kører meget i denne retning, og det er supergodt, når de har den type forretning, de har. Men vores type forretning er en lille smule mindre,” griner han.

”Vi kan ikke tillade os at gøre det samme. Derfor skal vi kunne noget mere og andet end DBK.”

En af styrkerne ved Dafolo er, fortæller Henrik Brandt, at medarbejderne er meget dedikerede til deres arbejde og til virksomheden. Normalt handler distribution bare om at gøre tingene så hurtigt og fejlfrit som muligt – her er historien større:

”På tværs af selskabet har medarbejdergruppen meget lang anciennitet i virksomheden, de trives i Dafolo, i den kultur, der er i virksomheden, og så handler det om at give kunderne en rigtig god oplevelse.

Når jeg så er kommet med alle mine tanker om at effektivisere, har jeg skullet stoppe op indimellem og lytte, for medarbejderne har nogle gode pointer baseret på lang erfaring.”

 

Er der noget, der har kommet bag på dig i mødet med bogbranchen?

”Det har undret mig, hvor lille denne branche er inden for logistikhåndtering af forlagenes bøger. Denne situation skal jeg blive fortrolig med, men jeg vil måske også gerne gøre en lille smule op med den.

At alt er styret omkring Bogportalen – du kan nærmest ikke drive forretning eller eksistere hverken som logistikpartner som os eller som forlag, hvis du ikke er en del af Bogportalen.

Det er en smule bekymrende, set med min øjne, eftersom Bogportalen er ejet af den største distributør (DBK, red.). Dette setup er opsigtsvækkende, det har jeg aldrig set før.

Der er ikke nogen problemer med dette her og nu, men der ligger nogle udfordringer. Udfordringer, som jeg mener, branchen skal forholde sig til og måske gøre op med.”

 

Hvilke udfordringer ser du for bogbranchen?

”Bogen skal nok overleve, det er jeg ikke så bange for. Men der er to store udfordringer:

Den ene er digitalisering, hvor man kun lige er begyndt. Den anden er de virksomheder, der kommer udefra, jeg tænker på Amazon, og det bliver et gigantisk slagsmål, eftersom alt efterhånden handles online.

Jeg ville ønske, at der var noget mere dialog på tværs af branchen,” afslutter Henrik Brandt.

Foto: Henrik Brandt, i baggrunden distributionschef Kim Jensen. Dafolo.