Friske tal fra Storbritannien viser, at nye bøger af populære forfattere ikke kommer så godt fra start som tidligere, når det kommer til fysiske udgaver.

Antallet af solgte hardbacks, hvilket er det typiske førsteudgaveformat, i en bogs premiereuge er nedadgående, viser nye tal fra den engelske dataleverandør Bookscan. Det skriver The Bookseller.

Således solgte Sally Rooneys nye roman Intermezzo (på dansk: Intermezzo) 41.607 eksemplarer i den første uge mod 46.065 eksemplarer af Beautiful World Where Are You (på dansk: Skønne verden, hvor er du) fra 2021, hvilket svarer til et fald på cirka 10%. Derimod er omsætningen steget marginalt med 0,3%. Samme mønster viser tallene fra Bookscan om nye udgivelser fra Jamie Oliver og Rick Riordan.

For Richard Osmans er det gået markant ned ad bakke, når man holder de to seneste udgivelser op mod hinanden. Mens The Last Devil to Die (på dansk: Den sidste djævel skal dø) solgte hele 150.000 i den første uge, rundede den seneste bog fra krimiforfatteren, We Solve Murders (på dansk: Vi opklarer mord) “kun” lige akkurat 100.000 eksemplarer, svarende til et fald på 30%. Med til den historie hører sig, at den seneste bog fra Osman er første bog i en ny serie, mens den forrige er fjerde bog om den populære ‘Torsdagsmordklub’.

Læserne skifter format

Cathryn Summerhayes, der er agent hos Curtis Brown, mener trods de nedadgående tal, at læserne i høj grad stadig gerne vil de nye udgivelser, men at salget går langsommere, fordi folk har færre penge eller skifter format.

– Der er negative og positive sider. På den positive side ser vi en massiv stigning i salget af lyd. Rigtig mange læsere skifter bare til et andet format, der er mere overkommeligt, ikke mindst på grund af Spotify. De har måske ikke tid til at læse en tung hardback i sengen om aftenen, så de gør rent og lytter til deres lydbog i stedet, udtaler Summerhayes til The Bookseller og tilføjer:
– Det, vi er bekymrede for, er naturligvis at miste omsætning, og jeg tror, ​​at folk virkelig tænker sig om, før de investerer i en hardback nu. Vi har svære samtaler med forlagene om de første formater, hvilket, jeg ved, er kompliceret på grund af omkostningsmarginerne.

Summerhayes pointerer, at udviklingen må bekymre nye forfattere. Her prøver forlagene dog at tage nogle grafiske valg, så den kan klare sig godt på f.eks. Instagram og Booktok.

– Jeg tror, at omkring halvdelen af debutanters hardbacks er med farvede kanter. Historisk set har det måske været en eller to om året. En ting er naturligvis at forsøge at fremme salget til fuld pris. Noget andet er, at forlagene  er meget opmærksomme på, at hvis en bog er en ‘absolute beauty’, vil den være overalt på Instagram og BookTok. De investerer penge i design, men med den investering følger også en prisstigning, forklarer Summerhayes.

Foto: Penguin