Et stærkt bogefterår hos et lille forlag. Iben H. Philipsen fortæller.

Ultimo august udkom Xinxin Ren Gudbjörnssons skønlitterære debut: ‘Den knap så unge mand’, som samtidig er verdens første Kierkegaard-fanfiktion.

En satirisk gendigtning af Søren Kierkegaards ‘Gjentagelsen’. En skånselsløs, men præcis beskrivelse af alle os privilegerede, vestlige menneskers hamsterhjulshigen efter det dér fantastiske liv, som vi måske i virkeligheden allerede har, men bare ikke har indset.

“Sjov satire over den moderne mands overfladiske tilgang til dating, sex og parforhold” kalder Tomas Roar den i Ekstra Bladet, mens BogMarkedets egen Christen Bonde mener, at “læseren indtager intellektuelle flødeskumskager med gemte barberblade.”

På Facebook har Maya Stolbjerg Drud Salonin kaldt den: “nok den korteste Kierkegaard-bog nogensinde … en særdeles morsom, skarp, og fuldkommen fandenivoldsk fremstilling af den knap så moderne dansker.”

Du kan også møde Xixin på BogForum, hvor hun lørdag læser op af bogen klokken 12.00, og hun interviewes af Tonny Vorm søndag kl. 12.00 – begge dele på Ny Scene.

Rebel har to nye udgivelser lige om hjørnet:

Sydafrikanske Koleka Putumas prisvindende digtsamling ‘Kollektivt hukommelsestab’ oversat af ingen ringere end Liv Nimand Duvå, som jo selv lige er udkommet med den anmelderroste ‘Rosenreglen’.

Putuma undersøger blandt andet vores forståelse af autoritet, både når det gælder uddannelse, religion, politik og personlige forhold. På kraftfuld og rørende vis undersøger digtene forbindelsen mellem den personlige og politiske erindring.

Digtsamlingen udkommer sidst i november men præsenteres også på Bogforum, blandt andet ved oplæsning af skuespiller Wanjiku-Victoria Seest. 

Og:

Til december udkommer Preti Tanejas ‘Vi de unge’, en moderne Kong Lear der hudfletter såvel det indiske som verdenssamfundet. En fortælling om familiedynastiet bag Devraj Company: søbet ind i korruption, sølet til i vold og splittet af interne opgør, bedrag og løgne. Et forfriskende og kritisk blik på det moderne Indien såvel som den globale verdensorden. 

‘Vi de unge’ er overrumplende, en sand stormflod af sprudlende ord og billeder, som bæres frem af en indædt og vidunderligt afmålt vrede.