Digitaliseringen har demokratiseret bogmarkedet, flere forfattere, der før udkom på etablerede forlag, går i dag selvudgivervejen. Bestsellernavne som Dean Koontz og Patricia Cornwell udkommer nu hos Amazon Publishing.
Forandringerne nødvendiggør, at bogbranchen omstiller sig til et marked med langt flere aktører. Men hvad kan de etablerede forlag gøre i konkurrencen med de nye aktører?
Back to basics
Et bud kunne være, at de skal gøre mere af det, de efter min mening er bedst til: spotte nye talenter, udvikle dem og fastholde forfattere gennem et tæt samarbejde og en såvel personlig som professionel behandling.
Hvad angår det at turde satse på nye navne og videreudvikle talenter, endda inden en forfatterdebut, er der imidlertid rum for forbedring i forlagsbranchen.
I sin kronik ‘Forlagene går kun efter kendte og krimier’ i Politiken skriver lektor og forfatter Stig Troelsen for eksempel, at det er “nærmest umuligt for forfattere, der vil skrive klassiske romaner og litteratur, overhovedet at komme igennem til de danske forlag.”
Han påpeger, at de manuskripter, forlagene får, skal være gennemarbejdede til mindste detalje, da de ikke har kapacitet til at arbejde med bogen sammen med forfatteren. De forventer, at afsenderen har tænkt på målgruppe, kan argumentere for bogens gennemslagskraft og nogle gange også har lavet en markedsføringsplan.
“Hvad skal forfatteren så egentlig bruge forlæggeren til – han/hun kan jo bare udgive sine bøger selv?”, skriver Stig Troelsen.
For mig at se skal forlagene passe på ikke at save den gren over, de selv sidder på. Og her kunne de lade sig inspirere af et af verdens førende litterære agenturer, britiske Curtis Brown.
Personligt svar
Følger man proceduren på deres hjemmeside og sender manuskriptmateriale til Curtis Brown, får man et personligt svar inden for tre måneder. Også hvis de vælger ikke at repræsentere forfatteren.
Ethvert dansk forlag, der modtager manuskripter, bør gøre det samme. Det er ikke nok med et standardafslag. Giv afsenderne et personligt begrundet svar.
Talentudvikling
Som noget unikt for litterære agenturer tilbyder Curtis Brown skrivekurser i deres underafdeling, Curtis Brown Creative, hvor man mod betaling kan blive undervist – også online – i creative writing. Udbuddet spænder fra romaner, noveller, børnebøger og YA til selvbiografier, og der er både kurser til de skribenter, der kun er på idé-stadiet, og til dem, der har et færdigt manus.
På den måde er agenturet med til at udvikle skrivetalenter, som de måske på sigt vil repræsentere, om end der ikke gives garanti herfor.
Hvorfor ikke som forlag lave en lignende model?
Forlaget Gladiator har allerede en forfatteruddannelse, men flere forlag kunne tilbyde talentfulde afsendere af manuskripter at udvikle talentet i forlagets regi.
Sammen med forlagets etablerede forfattere kunne de skræddersy kurser til rimelige priser, hvor forfatterne underviser forfatterspirerne i creative writing.
Råd og tips
Hertil kommer det gratis ugentlige nyhedsbrev, Curtis Brown Creative udsender. Hver uge får abonnenter med en forfatterdrøm i maven råd og tips til, hvordan man skaber troværdige plot, karakterer og miljøer, der afholdes romankonkurrencer, og agenter fortæller, hvad de lægger vægt på i et manuskript, ligesom der er historier om forfattere, som har indgået forlagsaftaler.
Danske forlag kunne tilbyde lignende nyhedsbreve på deres hjemmeside. Det ville også give en yderligere eksponering af forfattere og redaktører.
Med tiltag som disse ville de etablerede forlag i højere grad fremstå som levende litteraturhuse frem for stadig mere kommercielle mellemled.
Elisabeth Houe Hansen er PR- & Pressekonsulent i bookmedia og driver bloggen Kig ind i bogens verden.