Kampen om læsernes gunst kan af og til komme helt tæt på. På Gothersgade i provinsbyen Fredericia er der to store boghandlere med kun 50 meters afstand, Bog & idé og Billunds Boghandel. Hvordan kan de overleve?
En halv fredag er gået; himlen er grå og trist, og støvregnen fylder ansigterne. Dette holder dog ingenlunde folk væk fra boghandlerne, som flittigt besøges af købelystne kunder og osere. I Fredericia ligger Bog & idé samt Billunds Boghandel skråt over for hinanden, og begge steder bugner hylderne.
Begge er ved at omarrangere inventaret efter et godt julesalg, ligesom begge er enige om, at omsætningen i december har været lukrativ. ”Det skulle det også gerne,” forklarer indehaveren af Bog & idé, Carsten Bank Friis, ”fordi vi også er begyndt at sælge legetøj siden april 2019. Dog er årets bestseller hos os børnebogen ’Gangster Farmor’ af David Walliams.”
Indehaver af Billunds Boghandel, Elsa Billund, forklarer om deres julesalg: ”Det var godt. Folk vil jo gerne komme for at blive inspireret og så gå ud med en gave, gerne uden at forhåndsbestille også. Hos os skal man kunne gå hjem med den rigtige bog!”
—
Carsten Bank Friis fra Bog & idé.
—
Mere end bare en bog
For førstegangskøberen kan disse boghandlere virke som en helt wauw-oplevelse, idet hylderne florerer af langt mere end bøger. Hos Billunds Boghandel kan man gå hjem med Mont Blanc-penne på op til 6.000 kroner, ligesom Bog og idé ud over legetøj også har en fiskedam for børn til 10 kroner og sågar garn.
Carsten Bank Friis lukker døren efter en kunde, tager en ’Gurli Gris’-bog med på vejen tilbage til en anden kunde og kommer med sit bud på synergien mellem Fredericias boghandlere:
”Vi supplerer hinanden på en måde. Jeg ser jævnligt kunder med poser fra begge steder. Hvis ikke de kan finde en bog det ene sted, prøver de det andet. Jeg vurderer ikke, at vores omsætning påvirkes af dette. Ja, vi er overordnet medlem af den samme indkøbsforening, Indeks Retail, men ellers mærker vi faktisk ikke noget til det.”
Lidt anderledes kommer det samstemmende fra Elsa Billund og hendes mand og medindehaver, Jesper Bendix: ”Selvfølgelig mærker vi en stor konkurrence. Vi ved jo godt, at Bog & idé er lige skråt overfor. Altså, der er mange parametre, der spiller ind, så konkurrencen kan være svær at definere.
Kunderne har fået nye adfærdsmønstre, som vi skal tilpasse os, ligesom nethandlen boomer. Vi driver dagligt også Bog & idé i Middelfart, så vi kender også til deres koncept.”
Pusterum med plads til adspredelse
Der foreligger ingen tvivl om, at begge boghandlere er gået langt med kreativiteten og indretningen, for at kunderne skal føle sig imødekommet og velkomne. Hos begge er kernen stadig bøgerne, endskønt der flittigt er kræset om detaljerne, hvor der er noget for enhver smag og efterspørgsel. Hele familien kan nyde et tiltrængt pusterum fra en hektisk hverdag og synke ned i litteraturens univers med en gratis kop kaffe.
Alle hylderne er nøje kategoriseret, og det er der bestemte grunde til. ”Herinde kan familien sprede sig,” forklarer Elsa Billund.
”Fredericianerne vil nok vælge os til, hvis de har børnebørnene med, fordi vi satser meget på de små forlag. Vi har gamle klassikere og noget helt nyt. Vi har måske flere faste kunder, altså nogle kommer kun til byen for Billunds Boghandel, fordi vi findes kun her.”
Carsten Bank Friis reflekterer også over boghandlernes positionering: ”Det er helt normalt med flere boghandlere i de større byer. Hos os er alle typer kunder repræsenteret. Vi hører ofte kunderne sige: ’I har jo alt, så har I ikke også …’.”
Det er bemærkelsesværdigt, at begge boghandleres kunderne meget ofte er gengangere. Der bliver vitterligt snakket om løst og fast hen over disken under betjeningen, alt lige fra lektier i skolen til afdøde ægtefæller. Tonen er meget uformel og helt i øjenhøjde med smil på læben.
Vigtigheden heraf er begge boghandlere immervæk enige om: ”Kunderne kender os jo, som du kan høre, så de ved, vi er her, og hvad vi står for,” præciserer Carsten Bank Friis. ”Bog & idés opgave er også at sludre lidt med vores kunder, mens vi betjener dem.”
”Vi er nødt til at være omstillingsparate og møde kunden der, hvor kunden er,” forklarer Elsa Billund, mens Jesper Bendix nikker anerkendende og uddyber: ”Vi har efterhånden skabt os en kultstatus her i Billunds Boghandel ved at fastholde det oprindelige koncept, så kunderne ved, hvad de går ind til. Vi vil have, at vores bøger skal udvise en form for kvalitet, som for eksempel kontorartikler måske ikke kan.”
”Vi læsser også lidt af på hinanden og er klart på fornavn med de fleste kunder. Nogle gange får de endda en bog på kredit. Det gør, at kunderne får en ejerskabsfornemmelse; kunderne skal simpelthen mærke, at de er meget mere end velkomne,” understreger Jesper Bendix.
—
Elsa Billund fra Billunds Boghandel.
—
Synlighed i lokalområdet
Ligesom konkurrencepresset mærkes forskelligt, er det ligeledes forskelligt, hvor meget synliggørelse de to boghandlere forsøger at sprede i Fredericia og omegn.
”Vi gør ikke så meget,” udtaler Carsten Bang Friis. ”Som sagt kender kunderne os jo og Bog & idés koncept. Til gengæld går vi meget op i miljøet. Vi er nu begyndt at tage penge for vores plasticposer også for netop at værne endnu mere om miljøet, men ikke så meget markedsføringen.”
En anden synliggørelse er udtænkt hos Billunds Boghandel: ”Vi har en bogsignering her i morgen, og næste lørdag indvier vi en ny salmebog i Lyng Kirke, som først præsenteres her om formiddagen. Vi plejer at have et lokalt band, som spiller levende musik hos os i december. De siger, vi har en god akustik herinde,” griner Elsa Billund.
”Derudover havde vi en lokal kunstners julekort til salg i december, og så er vi også på både Facebook og Instagram.”
En sund konkurrence
Også det faktum, at Bog & idé og Billunds Boghandel er konkurrenter, tænkes der forskelligt over. ”Jeg tænker ikke så meget over det. Vi henviser stort set hver dag til dem; vi ved jo begge, at vi er her,” udtaler Carsten Bang Friis, inden han lystigt ekspederer den næste kunde.
”Vores største konkurrenter er supermarkederne, som er lidt støj på linjen,” anerkender Jesper Bendix og fortsætter: ”De kan presse priserne i bund, så det er vi også nødt til. Generelt sælger vi bøgerne for billigt, men det ved kunderne ikke, fordi vi ikke markedsfører det.”
”Det, der skaber et godt byliv, er en sund konkurrence. Vi skal begge lægge os i selen. Så det, at Bog & idé er lige skråt overfor, har nok også en vis positiv effekt,” slutter Jesper Bendix og Elsa Billund samstemmende, inden vi forlader kontoret for at finde bogen ’Den Danske Partisan’ til endnu en læselysten kunde.
—
Forsidefoto: Børnebogsafdelingen i Billunds Boghandel. Alle fotos: Kasper Laursen.