Digitale medier kan ændre vores læsekultur. Lasse Juhl Nielsen fra Bookmate fortæller om, hvordan læsning på smartphone bliver en social begivenhed.

Vores læsekultur er under forandring, vi mødes mere og mere til bogfestivaler, i læsegrupper, til oplæsningsarrangementer og på bibliotekerne. Læsning er ikke længere kun en ensom beskæftigelse i sofakrogen, men ofte en social og kulturel oplevelse, der foregår ude i byen med andre læsere.

Og vi har lyst til at dele vores bogoplevelser med hinanden. Det er med til at gøre læsningen mere demokratisk, at man kan få anbefalinger fra ligesindede læsere og ikke blot avisernes kulturskribenter.

Med den digitale udvikling får bøger og litteratur flere former for eksempel på streamingstjenester, SMS-litteratur og lydbøger. Og tendensen med at mødes om læsningen er ikke kun noget, der finder sted ved arrangementer, men den foregår også mere og mere digital. For eksempel med læse-appen Bookmate.

Bookmate er en international læse-app, der tilbyder bøger på 13 sprog og med en dansk version. Der er 12 millioner registrerede brugere globalt, og selvom ikke alle er abonnenter, har brugerne adgang til fællesskabet, et ‘community’.

I appen har man både mulighed for at læse og lytte til bøger, og så kan man selv lave anmeldelser og komme med kommentarer. Man kan oprette egne boghylder med de bøger, man læser, og så kan man følge andre læsere og blive inspireret og udfordret til måske at læse noget nyt og anderledes.

Vi har talt med Lasse Juhl Nielsen, Bookmates danske redaktør, om, hvordan de arbejder med at udbrede læsningen ved at anskue det som en social beskæftigelse på et digitalt medie.

 

Kan du fortælle lidt om Bookmate, og hvordan Bookmate adskiller sig fra andre læse-apps?

”Der er to grundtanker bag Bookmate, hvor den ene er ‘convenience’, altså hvor man har mulighed for at læse eller lytter til bøger, hvor end man er. Når man har sine bøger med sig på mobilen i lommen, kan man tage dem frem, når man har tid. Det udelukker ikke, at man læser bøger i sofaen, men man kan læse oftere og flere forskellige steder. Det er et alternativ til at tjekke sit Instagram-feed for fjerde gang.

Den anden grundtanke er den sociale læseoplevelse, som kan sammenlignes med Goodreads (et website med tilhørende app, hvor man kan dele sine læseoplevelser, lave anmeldelser og se bestsellerlister, men som ikke har bøgerne tilgængelige, red.), hvor du kan dele dine læseoplevelser og have dit private bibliotek med dig på mobilen.”

 

Vil du sige, at Bookmate er et socialt medie?

”Med fremkomsten af Facebook for 12-15 år siden er funktionen med at like ting, der deles, blevet så indgroet i os, at det er naturligt også at dele og like sin læsning. Bookmate er et socialt medie, men med et klart fokus. Man kan for eksempel ikke skrive opdateringer, uden at det involverer en bog. Så det er et socialt medie med fokus på bøger og læseoplevelser.

Vi lader også Bookmates sociale funktioner blande sammen med andre mere kendte sociale medier for at underbygge det sociale aspekt og inspirere til dialog. For eksempel ved at dele læseres anmeldelser, boghylder og gemte citater på Facebook.

Desuden samarbejder vi med forlagene om at formidle nye og aktuelle udgivelser både i appen og vores andre sociale kanaler, hvilket er med til at skabe dynamik og samhørighed om bøgerne.”

 

Er brugerne gode til at bruge den sociale del?

”Sammenlignet med andre markeder er de danske læsere meget aktive. De er gode til at oprette boghylder og blive inspireret hos hinanden. Og tanken er netop, at man skal inspireres og blive udfordret ved at se, hvad andre læser.

Det er en relativt ny ting at tænke det digitalt-sociale ind i sin læsning. Så det skal man vænne sig til, og der er en læringskurve.

Men man kan se på den konkrete aktivitet, at der foregår en masse udveksling. Hvis man for eksempel kigger på antallet af følgere på boghylderne, og hvor mange læsere der tilføjer bøger fra andres boghylder. Vi vil altid gerne have mere snak om bøgerne, men adgangen til bøgerne og god læseinspiration er første prioritet.”

 

Kan Bookmate være med til at ændre vores læsevaner, tror du?

”Det kan nok i hvert fald være med til at ændre vores digitale læsevaner. Det er ligesom at indgå i det fællesskab, der er i en læsegruppe. Her er det bare en online læsegruppe, hvor man har muligheden for at læse sammen med andre. Og man har fornemmelsen af, at andre læser med.

Når man vælger at anmelde en bog, fremfor blot at tilføje den til sin boghylde, så er det også med det for øje, at der er nogen, der skal læse anmeldelsen. Og dermed vidner det om et ønske om at bidrage til fællesskabet. Noget, som for mange af os nok ikke nødvendigvis har været en del af læsningen tidligere.

Det første, man gør, når man er på besøg hos nogen, er tit at tjekke deres bogreol. Så scanner man lige bogryggene og tjekker, hvad der læses i hjemmet. Det kan man ikke, hvis bøgerne ligger digitalt på en skærm, men her kan den sociale del af Bookmate lade os fremvise vores digitale bogsamling og diskutere vores læsning – også med mennesker, vi ikke kender privat.”

 

Har du indtryk af, at folk læser mere?

”Personligt har convenience-delen ændret mine læsevaner. Det, at jeg læser på min mobiltelefon, betyder ikke, at jeg ikke læser en bog i sofaen, det betyder bare, at jeg læser endnu mere.

Jeg blev ret overrasket den dag, jeg opdagede, at jeg havde læst en hel roman, imens jeg ventede i køen eller sad i bussen. Det har også betydet, at jeg læser nogle andre typer bøger, end de genrer jeg normalt tyer til. Nemlig fordi jeg kan blive inspireret af, hvad andre læser, og hvad der trender.” 

 

Bruger forlagene den sociale del til at komme tættere på deres læsere?

”Nogle forlag er mere aktive end andre til at oprette boghylder og lægge bøger op. Jeg plejer at bruge Bogforum som eksempel, hvor forlagene har hver deres stand, og så kan læserne besøge den og følge med i aktiviteten med udgivelser.

I modsætning til hos boghandlerne har forlagene her mulighed for at have deres titler på hylderne i længere tid og hive ældre titler frem. De forlag, der opretter boghylder, kan præsentere hele deres bagkatalog og kuratere deres indhold i temaer eller forfatterskaber. På den måde kommer man som bruger tættere på de forlag, man ønsker at følge, og man kan skabe en mere levende kommunikation.”

Foto: Grim Studie v. Martin Villadsen.