De to store fortællinger om boguniverset handler enten om branchens nedgang eller fremgang. I anledning af sæsonen for bogmesser og bugnede eftersårskataloger tager vi en international flyvetur.
Livsstilsekspert Flemming Møldrup bemærkede ved et oplæg til Branchetræf i foråret, at bogbranchen var den første branche overhovedet til at blive disrupt’et af det digitale monster. Det blev den allerede omkring årtusindskiftet, da Amazon vandt frem. Og nu kommer Amazon til Norden og vender alt på hovedet – igen. Nu gælder det! Vagt i gevær! Ud af komfortzonen!
De lyttende branchefolk kaffesippede videre i god ro og orden. Den overvældende, dramatiske tale om verdensrevolutionerende, dystopisk disruption er også ved at fade ud. Se bare, om du finder ordet i dagens morgenaviser.
Signalforvirring fra Frankfurt
Når disruption kravler hen i ordskraldespanden, er vi et ord fattigere – ikke et problem. Et såkaldt white paper lavet op til den kommende bogmesse i Frankfurt tager fat i ondets rod.
Business of Books: New tunes for an old trade, som rapporten hedder, tager sit afsæt i, at den allestedsnærværende smartphone fylder mere og mere i de unges bevidsthed. Kampen om opmærksomheden hos fremtidens eventuelle læsere bliver hårdere og hårdere. Og det er her, bogbranchen skal erobre bidder ved at genopfinde sig selv. Sangen er velkendt. Og den er ikke til at komme udenom, når den bakkes op af knastør statistik.
Jürgen Boos, præsident og direktør for bogmessen i Frankfurt, får en anden bundlinje, når han tager samme problemstilling op i et interview i Publishers Weekly: “Our industry is very volatile on the one hand, but on the other hand, if you look into the numbers worldwide, it’s one of the most stable industries you can speak of.”
Når den traditionsrige kæmpemesse alligevel har ændret sig, skyldes det, at de internationale indslag kun er blevet relativt flere på bekostning af de hjemlige tyske, som årene går. Nye markeder trænger frem, hvilket ifølge Jürgen Boos kun har skabt et endnu rigere bogudbud med flere talentfulde stemmer og gode, tankevækkende historier.
Det går nok alt sammen
De to fortællinger genfindes hos politikerne. I Norge har kulturminister Trine Skei Grande for nylig gået i brechen for bogbranchen med sit løfte om faste bogpriser et år efter udgivelsen.
Herhjemme larmer tavsheden. Mig bekendt har kulturminister Mette Bock overhovedet ikke interesseret sig for bogbranchen, heller ikke da hun for nylig ville afsætte 400 millioner kroner ekstra til kulturområdet. Her glimrede litteraturen ved sit næsten totale fravær. En skærende kontrast.
Leger vi, at kulturministerens manglende aktivitet i forhold til bogbranchen er udtryk for en aktiv stillingtagen, må man tro, at hun ser positivt på branchens fremtid. Og havde Mette Bock forhåndskendskab til den årlige rapport om bogbranchens fremtid fra analysefirmaet PWC, er hun undskyldt. Her blev det spået, at det vil gå den danske bogbranche godt i den nærmeste fremtid – især i sammenligning med Norge og Sverige.
Man får svar, som man råber, og det ene udelukker ikke det andet.
Farver overalt
Ligesom træerne får smukke farver i de kommende måneder, bugner forlagenes kataloger med efterårsudgivelser – udgivelser, der sætter farve på verden omkring dem.
Det sætter BogMarkedet spot på med to efterårsserier:
- Forlagene præsenterer højdepunkter fra efterårets udgivelseskatalog
- Vi har spurgt en række foreign rights-agenter om temperaturen på de internationale markeder, når det gælder dansk litteratur
I forlængelse af dette søsætter vi snart en serie om Den gode Redaktør, hvor en række erfarne og knalddygtige forlagsfolk giver deres syn på, hvad en god redaktør bør kunne.
Ris, ros, idéer, kommentarer og gavekort modtages med kyshånd. Skriv til: christen@bogmarkedet.dk