I sin nye historiske roman, ”Døden er et øjeblik”, har Martin Jensens henlagt handlingen til Vestfyn omkring 1850. Rasmus hutler sig igennem som fingerfærdig indbrudstyv, hyret af den snu tyvekonge, Sosmeden. Rasmus’ mor er byens hore, som et dobbeltmoralsk samfund anerkender behovet for (mænd er jo mænd) og holder med hus, men behandler med en […]
I sin nye historiske roman, ”Døden er et øjeblik”, har Martin Jensens henlagt handlingen til Vestfyn omkring 1850.
Rasmus hutler sig igennem som fingerfærdig indbrudstyv, hyret af den snu tyvekonge, Sosmeden. Rasmus’ mor er byens hore, som et dobbeltmoralsk samfund anerkender behovet for (mænd er jo mænd) og holder med hus, men behandler med en ætsende foragt. En foragt, der giver hende og hendes afkom en plads lige over dyrenes i omverdenens øjne.
Danmark har netop fået sin første grundlov, hvorved alle danske er blevet frie og lige. Men undskyld, hvad skal man bruge frihed og nominel lighed til, når man ikke ejer kongens mønt og fastholdes nede i sølet af sine medborgere?
I denne første af bogens to dele følger vi Rasmus på nervepirrende tyvetogter og i afskyvækkende konfrontationer med egnens selvretfærdige bønder. Martin Jensen viser her sin imponerende evne til at genskabe personer, scenerier og ikke mindst datidens sprogbrug med kolossal troværdighed. En evne, forfatteren er kendt og berømmet for qua sin 1300-talsserie om Eske Litle, byfogeden fra Assens.
Efter en (lidt mindre troværdig) studehandel havner den fattige Rasmus i USA’s sydstater, hvor alle som bekendt er lige for loven. Altså undtagen slaverne, der lige som Rasmus og hans mor hjemme i Danmark stadig roder rundt på samfundets absolutte bund.
Rasmus redder en velhavende advokatsøns liv og får pludselig chancen for at skabe sig et helt nyt liv som bonde med foden under eget bord. En chance, han griber med lige dele talent og grådighed. Sammen med den frigivne slave Rufus får Rasmus banket en succesrig bedrift op og skabt sig en position i det klassedelte amerikanske sydstatsmiljø.
Alt tegner lyst og lovende med et godt ægteskab og nuttede børn, men så griber skæbnen endnu engang forstyrrende ind. Den amerikanske borgerkrig bryder ud, og lettere modvilligt indrulleres Rasmus på slavetilhængernes side, de oprørske sydstater under general Lee.
Også i staten Virginia, hvor det meste af bogens anden halvdel finder sted, lykkes det Martin Jensen at genskabe den historiske virkelighed, så man tror på det. På overdådige plantager udnytter de rige hvide arrogant deres gudgivne privilegier, mens de sorte højst løfter blikket til knæhøjde. Der spises grits med fedtegrever og flæsketerninger, så fedtet driver ned ad hagen. Og der kæmpes med bajonet på riffel, så blodet sprøjter fra nordstatssoldaternes forpinte munde.
”Døden er et øjeblik” er en sanselig og medrivende historie fra start til slut. Forfatterens udtalte sociale indignation får aldrig lov at stjæle billedet fra handlingen, der går over stok og sten. Så får det være, at visse hændelsesforløb undervejs er mindre logiske, og at bogen sprogligt er ved at knække over på midten. Det er småting at regne i forhold til en i øvrigt herlig læseoplevelse.
Lån bogen på biblioteket